Integrace muslimů? Evropu probral až rok 2001, říká analytička

Na festivalu Karneval kultur v Berlíně došlo po Silvestru k dalším sexuálním útokům na ženy. Policie má údajně nahlášeno 11 případů sexuálního násilí či obtěžování spojeného s krádežemi. Mezi podezřelými jsou muži severoafrického původu. Podle historika Jaroslava Šebka je ale třeba oddělovat kriminální činy od špatné integrace. Politické elity dosud podceňovaly kulturní aspekt začleňování muslimů do společnosti, řekl v pořadu ČT Události, komentáře. Analytička Zora Hesová prohlásila, že Evropa neřešila začleňování muslimských menšin až do roku 2001. Kvůli uprchlické krizi ale začala do integrace hodně investovat.

Berlínský Karneval kultur
Zdroj: REUTERS Autor: Hannibal Hanschke

Mottem berlínského Karnevalu kultur je oslava rozdílů různých komunit a snaha o vzájemné porozumění, některé ženy si z něj ale odnesly nepříjemnou zkušenost. „Vesměs jde o obvinění z takzvané taneční kriminality. Jsou to trestné činy vyplývající z těsného kontaktu při podobných příležitostech. Pod rouškou veselí a dobré nálady dochází k okrádání nebo sexuálnímu obtěžování obětí,“ konstatoval mluvčí berlínské policie Thomas Neuendorf.

Podle prvních informací jsou případy podobné útokům ze silvestrovské noci. Tentokrát jsou ale policisté úspěšnější v dopadení podezřelých – zatím jich vypátrali dvanáct a sedm z nich už skončilo ve vazbě. Jde o muže původem z Turecka, Tunisu, Maroka, Libye či Alžírska. Minimálně někteří však v Německu žijí řadu let, nebo v něm vyrostli.

Země se přitom stále vypořádává s masivními sexuálními útoky při silvestrovských oslavách. Skupiny mladíků v několika větších městech tehdy hromadně obkličovaly, sexuálně obtěžovaly a napadaly okolojdoucí ženy. Jen v Kolíně nad Rýnem řeší vyšetřovatelé přes 1500 trestných činů. Soud s prvním útočníkem se rozběhl na začátku dubna.

Alžířan obviněný ze sexuálních útoků v Kolíně nad Rýnem
Zdroj: Reuters
Autor: Wolfgang Rattay

Za sexuálními napadeními stáli převážně mladí muži severoafrického původu, část z nich žádala v Německu o azyl. Tyto incidenty vyvolaly u německé veřejnosti značné pobouření a přispěly i k poklesu vstřícnosti, kterou Němci vůči uprchlíkům ze začátku migrační krize projevovali.

Do Německa přišlo loni na 1,1 milionu migrantů, podle analytičky Asociace pro mezinárodní otázky Hesové ale hlavně ze Sýrie a Iráku. „To nejsou ty samé geografické okruhy,“ říká analytička.

Migranti ze severu Afriky jsou mnohdy napojení na kriminální gangy 

Historik Šebek se ale obává, že podobných incidentů bude přibývat. „Je to výzva nejen pro policejní složky, ale především pro politiky, aby se zabývali strukturou migrantů, kteří přicházejí,“ konstatoval. Doplnil, že i některé neziskové organizace, s nimiž hovořil loni v Římě, uznávají, že migranti ze severu Afriky jsou nebezpeční - jsou totiž napojeni na kriminální gangy.

„Politici na to nedostatečně reagují a pak přichází šok, který přišel o Silvestru – lidé jsou vystrašení a pak jsou pochopitelně i naštvaní,“ podotkl Šebek. Další věcí je integrace přistěhovalců v 60. a 70. letech, která se úplně nepovedla. „To byl důvod, proč se ve druhé generaci začali rodit lidé, kteří se hlásili přímo k džihádistickým organizacím,“ dodal historik.

Video Události, komentáře
video

Události, komentáře k novým sexuálním útokům a obavám z islámu

Systematická integrační politika je záležitostí poslední dekády, říká analytička

Hesová připomněla, že v 60. a 70. letech přicházeli hlavně pracovníci z Turecka a severu Afriky, kteří se neměli integrovat, ale vrátit později zpět. „Lidé tu ale zůstali, přišly i jejich rodiny a nikdo se o ně nestaral. Evropa se probudila až v roce 2001, když zjistila, že má muslimské menšiny, kterých se týká mezinárodní politika a kterým se nikdy nevěnovala,“ prohlásila analytička s tím, že systematická integrační politika se řeší až posledních deset let.

Šebek zdůraznil, že politické elity podcenily kulturní aspekt začleňování do společnosti. „Lidé, kteří k nám přicházejí, se musí identifikovat s našimi kulturními vzorci. To je to důležité,“ konstatoval. Nebezpečná podle něj není náboženská, ale politická dimenze islámu.