Konec „tolerované“ značky? Čína rázně omezila služby Applu

Mezi americkými firmami na čínském trhu byla značka Apple vždy trochu výjimečná. Zatímco u ostatních si Peking jejich postavení silně hlídal, v případě IT gigantu býval benevolentnější. Nyní ale došlo i na Apple. Digitální služby iBooks Store a iTunes Movies byly staženy z čínského trhu po půl roce fungování. Podle mnohých je to doklad toho, že výhodné spolupráci firmy s asijskou zemí začíná pomalu slábnout signál.

Na rozdíl od řady technických inovátorů z USA dokázal Apple v Číně prosadit mnohé ze svých produktů. Zemi s miliardou a půl lidí ostatně považuje za druhý nejsilnější trh po USA. Firma se potýká se zpomalením prodeje a právě Číňané mají tržby Applu pozvednout.

Rozhodnutí tak naznačuje, že zlaté časy Applu v Číně mohou být minulostí. Čína chce mít stále enormní dohled na tom, co její obyvatelé digitálně konzumují. Podle expertů navíc prosazuje domácí konkurenci v podobě značek Huawei, Alibaba nebo Tencent.

Právě služby iTunes Movies a iBook Store představovaly přímého konkurenta vůči čínským internetovým firmám. Vládní nátlak může zanedlouho znamenat zákaz i dalším produktům. Například zákazníky prodejní služby Apple Pay by v budoucnu rádi převzali čínští hráči Alibaba a Tencent.

Ke zostření dohledu nad zahraničními firmami Čína přistoupila zejména po odhalení kauzy bývalého zaměstnance CIA Edwarda Snowdena. Ten v roce 2013 zveřejnil citlivé informace o masivní špionáži tajných služeb.

Srdečné časy – čínský prezident se šéfem Applu Timem Cookem (září 2015)
Zdroj: Reuters

Po zrušení zmíněných služeb svolal prezident Si Ťin-pching minulý týden schůzku, kde se probírala právě kontrola internetového obsahu. Jednání se zúčastnili třeba šéf on-line obchodního giganta Alibaba Jack Ma nebo ředitel firmy Huawei Žen Čeng-fej. „Čína musí zlepšit zacházení s kyberprostorem a usilovat o zajištění vysoce kvalitního obsahu, který vytváří zdravé pozitivní prostředí,“ citovaly prezidenta čínské agentury.

Od vypuknutí Snowdenovy aféry se čínská média zaměřila na osm amerických firem, které podle nich „pronikly hluboko do klíčových odvětví státu, mimo jiné do energetiky, telekomunikací, vzdělávání nebo vojenství“. Firmám jako IBM, Microsoft, Cisco nebo Qualcomm posléze nejenže klesly tržby v Číně, ale musely čelit vyšetřování a pokutám. Některé z nich byly nuceny prodat své podíly v zemi nebo spolupracovat s čínskými partnery k pozvednutí jejich obchodu.

Právě Apple z těchto firem až dosud vycházel nejlépe. V roce 2013 podepsal smlouvu s největším čínským poskytovatelem bezdrátového připojení China Mobile na prodej telefonů iPhone. Jen za minulý rok Číňané utratili za produkty Apple 59 miliard dolarů.