Dopravu nad Aljaškou ochromila sopka, erupce ale slábnou

Tisíce lidí na Aljašce neodcestovaly v pondělí letadly kvůli erupcím sopky Pavlof. Dým a popel se rozšířil v okruhu 600 kilometrů od vulkánu a dosáhl do výšky přes šest kilometrů. Kalamita ale nejspíše nebude pokračovat dlouho. Podle americké geologické služby USGS v pondělí večer již z Pavlofu přestal stoupat dým.

Erupce sopky Pavlof
Zdroj: ČTK/AP Autor: Colt Snapp

Letecká společnost Alaska Airlines zrušila v pondělí v obavách o bezpečnost 41 letů, kterými mělo cestovat přes tři tisíce lidí. V úterý by již nebe nad Aljaškou mělo opět ožívat. Například na letišti Fairbanks byly odřeknuty ještě ranní lety odlétající či přilétající před sedmou hodinou místního času, další spoje jsou ale již plánovány.

Sopečný popel, který může být nebezpečný pro proudová letadla, u kterých hrozí zničení motorů, sice vychrlil vulkán na jihozápadě Aljašky, silný vítr ho ale rozšířil do centrální oblasti poloostrova.

USGS uvedla, že aktivita vulkánu Pavlof spojená s pondělním výbuchem během noci pominula. Současně však upozornila, že není vyloučena další erupce.

Popel ohrožuje fungování motorů

Na riziko, které představuje sopečný popel, poprvé upozornila v roce 1982 nebezpečná situace, do které se dostal Boeing 747 společnosti British Airways, když vlétl do mraku popela u Indonésie. V rozžhavených motorech popel roztál, vytvořil jemné částečky, které motory pokryly, znemožnily jejich chlazení a všechny čtyři nakonec přestaly fungovat.

Po sestupu z dvanácti zhruba do čtyř tisíc metrů teplota klesla, části popela znovu ztuhly, motory se potom opět rozeběhly a letadlo nouzově přistálo. Vyšlo však najevo, že popel také vážně poškodil jeho trup. Podobné případy se ještě opakovaly, v roce 1989 mělo podobný problém jumbo společnosti KLM i nad Aljaškou.

Nehody přiměly letecké úřady a dopravce k omezování provozu v případě erupcí. V roce 2010 zhruba na týden ochromil leteckou dopravu nad Evropou sopečný oblak z islandské sopky Eyjafjallajökull. Letecká výluka se tehdy dotkla oblasti, která na východě dosahovala až po Polsko, Česko a Rakousko, na jihu omezil sopečný prach provoz i nad Pyrenejským poloostrovem. Někteří státníci tehdy kvůli omezení letecké dopravy odřekli účast na pohřbu polského prezidenta Kaczynského. Čeští představitelé cestovali vlakem a auty.