Labe v Drážďanech je stále zablokované, bagr ucpala odsávaná sůl

Českou nákladní loď, která se vzpříčila v Drážďanech, se nepodařilo vyložit. Sací bagr z ní měl přečerpat náklad soli. Ta však kvůli vlhkosti hrudkovatí a ucpala rozvody bagru. Ačkoli ho ráno nahradil výkonnější stroj, majitel havarované lodi současně povolal na pomoc i další techniku z Čech pro případ, že by se i druhý vysavač ucpal.

Sací bagr začal odčerpávat sůl z nákladní lodi kolem sedmé hodiny večer. Problémy začaly asi po třech hodinách, po půlnoci práce neúspěšně skončily. Na hmotě nákladu se za tu dobu změnilo jen málo – z celkových 800 tun odstranil bagr jen asi 1,5 tuny.

Ráno ale začal ještě jeden pokus o odsání nákladu z uvázlé lodi pomocí výkonnějšího vysavače. „Je silnější. Proto se koná druhý pokus. (…) Panuje mírný optimismus,“ uvedl po zahájení operace Lukáš Hradský, spolumajitel společnosti Evropská vodní doprava, které loď patří.

Neuspěje-li sací bagr, nastoupí plovoucí

Dalším krokem by podle mluvčího hasičů Ralfa Schrödera mohl být plovoucí bagr, který by náklad soli postupně přeložil na břeh. Plovoucí bagr je součástí malé flotily, která vyplula od Mělníka, aby s vyprošťováním pomohla. Pokud by selhal i druhý pokus o odsání nákladu, představovala by další variantu, jak loď odlehčit. „Vyslali jsme z Čech speciální lodní techniku, plovoucí bagry, další lodě, abychom se pokusili materiál vyložit přímo do lodí,“ řekl Lukáš Hradský.

Přeložení soli z lodě na kamiony pomocí sacího bagru nebyl první neúspěšný pokus, jak vyprostit loď Albis, která se vzpříčila na Labi pod Albertovým mostem. Kvůli hmotnosti naloženého plavidla s ním nic nenadělaly remorkéry včetně slavného remorkéru Beskydy. Úřady potom zamítly variantu, že by náklad z lodi vyzvedly jeřáby, které by stály přímo na mostě. „Most je v rekonstrukci. Navíc je to chráněná památka. Úřady tedy nebyly nakloněny tomu, aby nám povolily jakoukoli techniku umístit na most,“ shrnul Lukáš Hradský.

Video Lukáš Hradský: „Sůl přirozeně pojímá vlhkost. Lepila se v zařízení a ucpávalo se.“
video

Lukáš Hradský: „Sůl přirozeně pojímá vlhkost. Lepila se v zařízení a ucpávalo se.“

Třetí den vyprošťování

Albis havarovala u Albertova mostu v pondělí pozdě večer. Drážďanský vodní a plavební úřad po nehodě uvedl, že loď pravděpodobně najela na mělčinu a silný proud ji strhl ke straně. Podle říční policie, kterou citoval list Sächsische Zeitung, byla nehoda důsledkem poruchy motoru. Loď je zaklíněná na mostních pilířích a již půl týdne marně čeká na záchranu. Zda je most či plavidlo poškozeno, není prozatím možné zjistit.

Tuto zimu je to v Drážďanech již druhá havárie nákladní lodi, která se plaví pod českou vlajkou. V prosinci zablokovala lodní dopravu na Labi v Drážďanech na několik dní nákladní loď české společnosti ČSPL, a. s., která uvízla na mělčině nedaleko Mariánského mostu. Vyprostit se ji podařilo až pomocí vodní vlny, kterou z Čech poslalo Povodí Labe.