Konec přezdívek? Facebook je smí nahradit skutečnými jmény, rozhodl soud v Hamburku

Facebook může svým uživatelům zablokovat profily vedené pod pseudonymem, rozhodl soud v Hamburku, který se tak postavil proti hamburskému úřadu pro ochranu dat. Ten loni v červenci rozhodl, že Facebook nemůže nahrazovat přezdívky skutečnými jmény, protože tím porušuje právo uživatelů na soukromí.

Facebook dlouhodobě prosazuje politiku skutečných jmen, aby lidé věděli, s kým si píšou a sdílejí své příspěvky nebo fotografie. Sociální síť je tak chce ochránit před zneužitím.

Sporný případ vznikl, když si jedna z uživatelek Facebooku stěžovala u hamburského regulátora, že sociální síť zablokovala její účet vedený pod pseudonymem. Facebook ji požádal o doklad totožnosti a změnil pseudonym na její reálné jméno.

Hamburský soud: Klíčový je soulad s irským právem

Regulátor pak rozhodl, že Facebook porušil její právo na soukromí. Hamburský správní soud ale nyní konstatoval, že společnost se tímto rozhodnutím nemusí řídit, jelikož její evropská centrála sídlí v Irsku a měla by se tudíž řídit pouze irským právem. 

Irský regulátor přitom v prosinci 2011 došel k závěru, že politika Facebooku irské právo neporušuje. Důvody této politiky jako zajištění bezpečnosti dětí považuje za oprávněné.

Ochrana osobních údajů zůstává v Německu citlivou otázkou kvůli nacistickému gestapu a komunistické tajné policii. Obavy rozdmýchaly také Edwardem Snowdenem odhalené praktiky americké NSA.

Na Facebook si posvítil i německý antimonopolní úřad 

Rozhodnutí hamburského soudu přichází jen dva dny poté, co německý antimonopolní úřad začal prošetřovat, zda Facebook nezneužil svého možného dominantního postavení na trhu. Úřad se zabývá tím, že sociální síť nutí uživatele k souhlasu s podmínkami, které provozovateli umožňují shromažďování a užití jejich dat. Facebook podezření z porušení zákona odmítá. 

Facebook je největší sociální sítí na světě. Na konci loňského roku měl asi 1,59 miliardy aktivních uživatelů měsíčně. Peníze mu plynou z reklamy, která se opírá o data, jež firma získává o svých uživatelích a jejich názorech z příspěvků na síti.