Železniční neštěstí v Bavorsku zřejmě zavinil výpravčí

Němečtí vyšetřovatelé se domnívají, že příčinou železničního neštěstí u bavorského Bad Aiblingu z minulého úterý byla chyba výpravčího. Zahájili proti němu vyšetřování. Čelní srážka regionálních vlaků soukromého dopravce asi 50 kilometrů jihovýchodně od Mnichova si vyžádala 11 obětí a více než 80 zraněných.

Srážka vlaků u bavorského Bad Aiblingu
Zdroj: ČTK/DPA Autor: Peter Kneffel

Devětatřicetiletý výpravčí, který měl několikaletou profesní zkušenost, podle státního zástupce Wolfganga Gieseho zpočátku odmítal vypovídat, posléze se však k okolnostem neštěstí podrobně vyjádřil.

„Kdyby se choval podle předpisů, tedy plnil své povinnosti, ke srážce by nedošlo. Šlo o lidskou chybu s katastrofálními důsledky,“ konstatoval Giese. Vyslechnuto bylo dosud 71 pasažérů z havarovaného vlaku, včetně 19 vážně zraněných.

Výpravčí z Bad Aiblingu je podezřelý ze zabití z nedbalosti, ublížení na těle a nebezpečného zásahu do železničního provozu, dodal Giese. Podle vyšetřovatelů dal signál, že vlak může pokračovat v jízdě, i když proti němu jel po stejné koleji další. Podle dalšího státního žalobce Jürgena Branze ještě stihl vyslat nouzový signál, jakmile si uvědomil svou chybu. „Ale vyšel do prázdna,“ podotkl žalobce.

Ve vyšetřovací vazbě výpravčí není; po dohodě s obhájci byl převezen na bezpečné místo. „Není třeba se domnívat, že tu je důvod k vazbě,“ řekl Giese. Vysvětlil to tím, že šlo o čin z nedbalosti, nikoli o úmyslný čin. Muži tak hrozí až pětileté vězení.

Nejhorší železniční neštěstí v Bavorsku za více než 40 let se stalo minulé úterý ráno na lokální trati mezi Holzkirchenem a Rosenheimem. Několik vagonů po nárazu vykolejilo.

Obnova silně poškozené tratě v místě nehody stále pokračuje. Na úseku dlouhém až 120 metrů musí být částečně položeny nové koleje a pražce. Zatím není jasné, kdy bude trať opět zprovozněna.