Přelom v boji s nemocemi z klíšťat? Vědci už znají jejich geny

Vědci rozluštili genetický kód klíšťat. Otevírá se tak možnost účinnější prevence a léčby lymské boreliózy a klíšťové encefalitidy. Výsledky výzkumu vědců z americké Purdueovy univerzity zveřejnil odborný časopis Nature Communications.

Na výzkumu se podílelo 93 vědců ze 46 institucí, kterým se podařilo identifikovat víc než 24 tisíc genů. „Genom je základ nové éry výzkumu klíštěte. Teď, když se nám ho podařilo rozluštit, snáze pochopíme, jak přenášejí nemoci a jak můžeme do tohoto procesu zasáhnout,“ uvedla vedoucí amerického týmu Catherine Hillová.

Rozluštění genetického kódu může podle expertů také objevit způsoby, jak proti klíšťatům bojovat pomocí repelentů, insekticidů nebo jiných prostředků. „Jsou vytrvalá a houževnatá. Nemusíme je ale nenávidět. Lidé by měli být informovaní, měli by chápat rizika a vědět, jak chránit své zdraví,“ řekla Hillová.

Vědci například poznali způsob, jak klíšťata zpracovávají velké objemy krve odčerpané z těla oběti a jak vyměšují. Našli také hormon, který u samic reguluje vývoj vajíček. Pokud by se našel způsob, jak tento vývoj blokovat, mohla by se zavést kontrola reprodukce klíšťat.

„Jakmile víte, které hostitelské proteiny jsou rozhodující pro replikaci viru, můžete s těmito proteiny manipulovat a přerušit vývoj viru,“ podotkl vedoucí katedry biologických věd Purdueovy univerzity Richard Kuhn.

Klíště obecné (Ixodes scapularis) může oběť infikovat lymskou boreliózou, kterou onemocní v USA každoročně odhadem asi 300 tisíc lidí. „Klíšťata jsou podceňovaní přenašeči – dokud nedostanete lymskou boreliózu,“ poznamenala Hillová.

Klíště
Zdroj: ISIFA/MAFRA/Petr Topič

Klíště přenáší rovněž klíšťovou encefalitidu, rozšířenou v oblasti od západní Francie po ruský Dálný východ, Mongolsko, Koreu a západní Čínu.

Česká republika zůstává i přes mírný pokles počtu případů na prvním místě v počtu onemocnění klíšťovým zánětem mozku v Evropské unii. Loni bylo hlášeno 351 případů, dva lidé zemřeli.