Z Concordie se začala odčerpávat nafta

Florencie – Vrak lodi Costa Concordia, který po lednové havárii stále leží na boku u italského ostrova Giglio, se kvůli špatnému počasí a rozbouřenému moři posunul více k mořskému dnu, přesto technické podmínky umožnily, aby po opakovaném odkládání dnes záchranáři začali odčerpávat zhruba 2 500 litrů nafty. Záchranné práce měsíc po tragédii začíná komplikovat také sníh. Vyšetřování však pokračuje a světlo do něj má vnést i nová videonahrávka, která zachycuje zmatek po nehodě přímo na kapitánském můstku.

Samotné pumpování paliva lodi má trvat až měsíc. Začít se mělo už minulý týden, zákrok ale oddálilo opakované posunutí lodi – za poslední dva dny až o 15 centimetrů. Podle expertů z univerzity ve Florencii by to ale nemělo být nijak zásadní. „Nevěříme, že loď půjde někam daleko, spíš se jen přizpůsobuje a usedá ke dnu. V tuhle chvíli nám to nedělá větší starosti,“ uvedl profesor geologie z florentské univerzity Fillipo Catani. Jeho tým věří, že práce přinese zkušenosti pro podobné práce v budoucnosti.

V minulém týdnu uvedl šéf  italské civilní ochrany, že celkové odstranění vraku může trvat až 10 měsíců. Loď ztroskotala 13. ledna. V  jejích troskách zahynulo nejmíň 17 lidí, dalších 15 pohřešovaných se stále ještě nenašlo. Policie z nehody viní kapitána lodi, definitivní trest ale ještě nepadl.

Pokračuje vyšetřování, nový záznam ukazuje kapitánovo váhání

Nové skutečnosti při posuzování viny kapitána nešťastné plavby z 13. ledna dokládá videonahrávka, která zachycuje komunikaci Francesca Schettina se svými podřízenými. Ani po nárazu lodi do mělčiny Schettino s krizovým opatřením nespěchal a nabádal k další plavbě. „Počkáme, až se dostaneme do mělčí vody, a vypustíme kotvu. Přinejhorším sedneme na dno. Ale uvidíme,“ říká kapitánův hlas z nahrávky. O půl hodiny později se Concordia naklání o 12 stupňů a na velícím můstku panuje čilý ruch. Kapitán už potřetí s někým telefonuje, jenže nepřichází žádné rozhodnutí.

  • Kapitáne, cestující se začali sami naloďovat na záchranné čluny.
  • Dobrá. Nechte je jít na břeh. Musím vyhlásit stav nejvyšší nouze.
  • Počkejte, počkejte…
  • Vyhlasme stav nouze! Opusťme loď!

Záběry dokazují, že evakuace začíná až po hodinovém Schettinově váhání. Nakonec se podaří většinu z 4 200 cestujících zachránit. Sedmnáct lidí ale umírá a patnáct se pořád pohřešuje.