Obchodníci si mnou ruce, Češi o zlatém víkendu nakupovali ostošest

Tržby obchodníků během poslední soboty a neděle před Vánoci překonaly předchozí stříbrný adventní víkend. Proti běžným víkendům byly prodeje vyšší o desítky procent. Prodejci elektroniky zaznamenali meziroční nárůst až o třetinu. Kromě elektroniky se na Vánoce nakupují hlavně stromky, potraviny, vybavení do domácnosti nebo kutilské potřeby.

Rodina běžně za vánoční nákupy utratí kolem 15 tisíc korun – za jídlo, cestování, výzdobu, ale hlavně za dárky, na které jde až 70 procent všech vánočních útrat. Pokud jde o hračky, Češi si nejčastěji odnáší z obchodů ty plastové anebo stavebnice. Následují plyšáci nebo společenské hry. Teprve pak jsou hračky dřevěné a kovové.

Lidé využívají i předvánoční výprodeje – letos několikanásobně vzrostly prodeje balicích papírů a dárkových tašek. 

Řetězec Globus zaznamenal podle mluvčí Pavly Hobíkové ve srovnání s běžným víkendem vyšší tržby o několik desítek procent. „Zvýšené prodeje jsou patrné především u potravin na sváteční tabuli, a sice ryb, sýrů, masa, alkoholu nebo exotických plodů a sušeného ovoce. Několikanásobně rostou prodeje vinných klobás a našich ručně pletených vánoček a věnců,“ konstatovala Hobíková.

Podobný nápor zažil i řetězec Tesco. „Poslední adventní víkend bývá už tradičně obchodně nejsilnější v celém roce,“ uvedl mluvčí společnosti Václav Koukolíček. Trendem letošního roku jsou podle něj postavy z animovaných filmů pro děti – Ledové království a Mimoni.

„Výrazně je větší zájem o balicí potřeby, věci na pečení a o hračky a dětské oblečení.“

Václav Koukolíček, mluvčí řetězce Tesco

V obchodech s elektronikou Datart nejvíce rostla poptávka po chytrých hodinkách a automatických kávovarech. Nejvíce se prodávaly velké televize, herní konzole, mobilní telefony, notebooky, malé kuchyňské spotřebiče a výrobky k péči o tělo.

„Tento víkend šla především návštěvnost kamenných prodejen prudce nahoru. Očekáváme, že bude vysoká až do Štědrého dne, kdy máme všechny prodejny otevřené. Zatím máme v prodejnách všeho zboží dostatek a jsme na nápor zákazníků připraveni, máme posílenou jak logistiku, tak personál prodejen,“ dodala mluvčí Iva Pavlousková.

Do Vánoc podle mluvčího Euronicsu Marka Ingra zbývají stále ještě čtyři dny a je vidět, že mnoho zákazníků nechalo nákup vánočních dárků skutečně na poslední chvíli. „Tržby za tento víkend dosáhly prosincového rekordu. Ve srovnání s uplynulým víkendem vzrostly tržby na prodejnách o deset procent a oproti loňskému čtvrtému adventnímu víkendu dokonce o 30 procent,“ řekl Ingr.

Video Události: Nákupy o posledním adventním víkendu
video

Události: Nákupy o posledním adventním víkendu

Nové mobily? Lidé chtějí spíš nové značky

Již tradičně silnou kategorií v předvánočním období jsou prodeje malých domácích spotřebičů, z nichž je zájem zejména o kuchyňské roboty. Klasicky se na špici vánočních prodejů drží telefony a notebooky. U mobilních telefonů se objevil nový trend, kdy zákazníci se od klasických mobilních značek odklánějí k novým značkám v tomto segmentu, a to především k Lenovu, Aceru a Asusu. Meziroční nárůst celé kategorie mobilních telefonů byl za poslední týden 40 procent.

„Oproti průměrnému nákupnímu dni jsou tržby i více než dvojnásobné,“ uvedl marketingový ředitel řetězce Expert Elektro Ladislav Pospíšil s tím, že další výrazná vlna nákupů přijde s povánočními výprodeji. „Očekáváme, že celkové prodeje elektro zboží v meziročním srovnání za prosinec pak narostou až o dvacet procent,“ poznamenal.

Nákupní centrum Freeport Hatě eviduje více než desetiprocentní růst tržeb, zároveň v řádu jednotek procent narůstá i útrata na návštěvníka. „Nejčastěji si lidé pořizují tradiční oblečení na zimu jako bundy, svetry, boty nebo termo prádlo. S tím, jak se blíží Vánoce, přibývá také nákupů módních doplňků, jejichž výběr nemusí být časově příliš náročný,“ uvedl ředitel centra s módním oblečením Freeport Hatě Jan Procházka.

Návštěvnost i tržby obchodů s nábytkem a bytovými doplňky Ikea jsou srovnatelné s předchozími adventními víkendy. V porovnání s loňským rokem jde podle mluvčího Tomáše Kubíka o nárůst počtu návštěvníků o tři procenta a tržeb o téměř desetinu. Největšími hity tohoto víkendu jsou švédská vánoční šunka, losos, šetrné LED svíčky a osvětlení, dárkové karty a plyšové hračky, které zákazníci mohou koupit pro neziskové organizace.