Trochu jiná reklama. Aktivisté si pohráli s prezentací sponzorů klimatické konference

S konáním klimatické konference v Paříži se proměňují i ulice francouzské metropole. Asi největší pozornost přitahuje britská aktivistická skupina Brandalism, která si za terč bere reklamu velkých společností. Po celé Paříži už vylepila bez povolení přes 600 plakátů. Mezi její oběti se zařadil například Volkswagen nebo francouzské aerolinky Air France. 

Antireklama na Volkswagen se sloganem "Je nám líto, že jsme se nechali chytit"
Zdroj: www.brandalism.org.uk

„Chceme upozornit na to, jakou roli hraje reklama při podpoře neudržitelného konzumního způsobu života. Reklamní průmysl živí naši touhu po produktech vyrobených z fosilních paliv, a tak je těsně spjatý s příčinami klimatických změn,“ uvedla skupina.

Iniciativu Brandalism založili v roce 2012 dva kamarádi, kteří byli otrávení vizuálním znečištěním jejich města. V Liverpoolu začali nahrazovat reklamní plakáty. Pozitivní odezva od lidí je přiměla zahrnout do kampaně další lidi. Jen na tvorbě plakátů v Paříži se podílelo 80 autorů z 19 zemí světa.

Aktivisté si posvítili na sponzory konference

Vlastní antireklamu má v Paříži „díky“ skupině Brandalism například letecká společnost Air France nebo německá automobilka Volkswagen. „Mrzí nás, že jsme se nechali chytit,“ stojí na jednom z falešných plakátů automobilky. Slogan poukazuje na skandál týkající se milionů vozidel automobilky, do nichž Volkswagen instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.

Aerolinky si zase vysloužily plakát s vyjádřením: „Ekonomický růst je důležitější než záchrana planety. Budeme proto pokračovat v podplácení politiků a vypouštění skleníkových plynů. Udělejte si to sami. Air France, součást problému.“

Podle skupiny Brandalism velcí znečišťovatelé ovzduší jako letecká společnost Air France nebo francouzská elektrárenská firma GDF-Suez-Engie sami sebe prezentují jako součást řešení tím, že sponzorují konferenci OSN o klimatu. Ve skutečnosti jsou ale součástí problému.

V Paříži skrze svá díla varují i další umělci

Argentinský umělec Pedro Marzorati chce zase svou instalací v Paříži přitáhnout pozornost ke zvyšování hladiny oceánů. Jeho 30 modrých lidských postav stojí zpola ponořených do jezírka v parku Montsouris.

Dílo argentinského umělce Pedra Marzoratiho, které upozorňuje na zvedající se hladinu oceánů
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Francois Mori

Americká výtvarnice Andrea Polliová vytvořila pro Paříž světelnou projekci nazvanou Particle Falls, která v reálném čase zobrazuje spad škodlivých částic na daném místě. Dílo ukazující kvalitu ovzduší se promítá na fasádu budovy Mona Bismarck American Center.

Francouzský umělec JR a americký režisér Darren Aronofsky spojili síly a dali vzniknout masové protestní akci, která nevyžaduje fyzickou přítomnost skutečných demonstrantů. Jejich videozáznam více než 500 lidí různého původu má připomínat jednajícím diplomatům, že svět je sleduje.

Dvojice promítala videonahrávku v neděli a v pondělí na sídlo dolní komory francouzského parlamentu s cílem podpořit smysluplnou dohodu o snižování emisí skleníkových plynů, která má být výsledkem pařížských jednání, jež potrvají do 11. prosince. 

Zákaz shromažďování Pařížanům ve vyjádření se nezabránil

Už v neděli také aktivisté pokryli tisícovkami bot pařížské náměstí Republiky. Mají symbolizovat demonstranty, kteří se zde plánovali sejít, než francouzská vláda dočasně protestní akce zakázala. Aktivistům koalice Climate 21 své boty na výraz solidarity poskytly i osobnosti jako herečka Marion Cotillardová, šéf OSN Pan Ki-mun či papež František.

Výsledkem summitu by měla být dohoda o omezení skleníkových plynů na příští desítky let. Nové ujednání má od roku 2020 nahradit Kjótský protokol.