Německý Bundeswehr má po 60 letech napilno doma i za hranicemi

Během studené války byl německý Bundeswehr armádní páteří Severoatlantické aliance ve střední Evropě. 60 let po svém vzniku, který si v Německu letos připomínají, už se těžiště jeho aktivit rozprostírá po celém světě. Berlín na žádost Francie posílí své jednotky v Mali, prodloužena byla výcviková mise v Afghánistánu. I přesto je německá armáda nejčinnější doma, kde se jejím hlavním úkolem stala pomoc běžencům.

Oslava 60. výročí Bundeswehru
Zdroj: Reuters Autor: Hannibal Hanschke

V Berlíně si slavnostně připomněli kulaté narozeniny spolkových ozbrojených sil. Bundeswehr se po 60 letech mění a chce být ještě aktivnější než doposud. „Původní armáda branců se změnila v ozbrojené síly dobrovolníků. Původně čistě mužské jednotky jsou nyní síly s vojačkami a vojáky,“ pronesla na ceremonii německá ministryně obrany Ursula von der Leyenová.

Sbor, který byl původně koncipován jako čistě obranný, se transformuje v armádu, jejíž vojáci stále častěji vyráží do zahraničí. Od západní Afriky až po Afghánistán jich jsou aktuálně tři tisíce. V Mali by měli noví němečtí vojáci uvolnit ruce francouzským kolegům, kteří po pařížských útocích zamíří jinam.

Vláda chce také posílit skoro tisícovou afghánskou misi. Armáda zde má těžký cíl – vycvičit místní jednotky a vytvořit v zemi bezpečné zóny, kam by se vraceli Afghánci, kteří v Německu nedostanou azyl. „Budeme se podílet na stabilizaci země. A tato podpora znamená dělat vše proto, aby lidé nemuseli utíkat z Afghánistánu za bezpečím,“ uvedl mluvčí německé vlády Steffen Seibert.

Video Události
video

Události: Budoucnost německé armády

S uprchlickou krizí souvisí i nasazení ve Středomoří, mluví se o hlídkových letech nad Tureckem nebo dalších dodávkách zbraní do Iráku. Nejpočetnější mise Bundeswehru se ale odehrává doma. Zvládnout množství přicházejících běženců pomáhá 6 tisíc vojáků. „Někteří kamarádi se dokonce dobrovolně vrátili z dovolené,“ říká tlumočník německé armády Yücel Yilmaz.

Nové pojetí Bundeswehru bude vyžadovat nejen více personálu a peněz, ale také podporu veřejnosti. K tomu má napomoci kampaň v médiích nebo informační centrum v centru německé metropole.