USA zvyšují bezpečnost na vybraných letištích na Blízkém východě

Ačkoliv příčinu pádu ruského letadla na Sinaji ještě nikdo oficiálně nezná, řada expertů je přesto přesvědčená, že 224 lidských životů zmařila výbušnina na palubě. Americké tajné služby a vyšetřovatelé už ani s jinými variantami nepočítají. Spojené státy teď proto posílají bezpečnostní experty na klíčová letiště Blízkého východu.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Bezpečnost na blízkovýchodních letištích

Podle vyšetřovatelů měl zřejmě prověřený pracovník egyptského letiště umístit na palubu ruského Airbusu nástražné zařízení doplněné časovačem. Spojené státy proto rozhodly zvýšit bezpečnost svých přímých letů.

„Islámský stát je aktivní v několika různých oblastech. Zatímco probíhá vyšetřování, a protože se IS přihlásil k útoku, je důležité, abychom mezitím přijali opatření,“ říká americký ministr vnitřní bezpečnosti Jeh Johnson.

Úřady začínají prověřovat bezpečnost letišť na Blízkém východě. Přímé linky do Spojených států létají z méně než deseti míst - nejčastěji z Káhiry, jordánského Ammánu a Kuvajtu. Právě na tato místa se mají bezpečnostní prověrky zaměřit.

„Letecké společnosti bohužel bezpečnost moc ovlivnit nemůžou. Pokud nejsme spokojeni s bezpečnostní situací na letišti, tak jediné, co můžeme udělat, je přestat na tato letiště létat,“ říká generální ředitel Qatar Airways Akbar al-Bákir.

Americké úřady proto doufají, že se jim podaří na své partnery zatlačit, aby přísnější opatření a prověrky personálu na blízkovýchodních letištích zajistili. „Úřad pro leteckou bezpečnost neustále posuzuje možné hrozby i rizika a přijímá proti nim opatření,“ dodává Johnson.

Také v USA měli problémy s letištním personálem

Že to není snadné, zjistili i sami Američané. Letos v červnu se na veřejnost dostala zpráva, že na amerických letištích pracovalo přes 70 lidí s vazbami na teroristy nebo kriminální živly. „O těch lidech nemáme dostatek informací, v některých případech ani základní data. To se musí změnit,“ konstatoval kongresman a člen komise pro dopravní bezpečnost John Katko.

Jak se ukázalo, někteří zaměstnanci letištního personálu otevírali zavazadla a kradli elektroniku nebo hotovost. A v jednom případě dokonce organizovaná skupina pašovala zbraně přímo na palubách letadel.