Nahota už neprodává. Playboy končí s odhalenými fotkami

Playboy a nahé ženy – spojení, které po léta definovalo slavnou značku a marketingově táhlo. Podle vydavatelů jsou ale zlaté časy pryč. Internet nasycený erotikou učinil z explicity dostupné zboží, za které se v trafikách už příliš neutrácí. Časopis proto přestane fotky odhalených žen publikovat. Provokativnost, i když bez přímé nahoty, prý ale ze stránek nezmizí.

Právě internet se stal prvním médiem, kde Playboy k odstranění lascivního materiálu sáhl. Kromě čistě ekonomických důvodů také kvůli tomu, aby mohl šířit svůj obsah přes Facebook a Twitter. V on-line prostoru zatím jeho strategie vychází: popularita Playboye zde stoupla a návštěvnost samotných stránek se díky sociálním sítím zvýšila čtyřnásobně.

Je otázkou, zda nový koncept s příchutí cudnosti podobně vzkřísí i tištěnou verzi. Éru, kdy otištěné rozhovory s Martinem Lutherem Kingem či americkými prezidenty společnost se zájmem probírala, už podle tamních médií bude Playboy těžko dohánět. Přitom právě více „společenského obsahu“ může být přidaná hodnota, jíž časopis bez otevřené erotiky bude chtít zaujmout.

„Nyní jste jedno kliknutí od zobrazení jakéhokoliv myslitelného sexuálního výjevu, a zcela zdarma… Je to zkrátka v tomto rozpoložení už passé.“

Scott Flanders

Výkonný ředitel, Playboy

Co se statistik prodejnosti týče, ikonickému symbolu se z čísel musí spíše stahovat uši. Náklad v 70. letech minulého století (přes 5,5 milionu výtisků) do současnosti klesl zhruba na 800 tisíc. Současnou – hlavně elektronickou – konkurencí byl Playboy převálcován v tom, co před desítkami let definoval. To ostatně přiznávají i jeho představitelé.

Playboy vychází od roku 1953. Revoluci v jeho obrazu oznámil vedení jeho zakladatel a dlouholetý šéf Hugh Hefner.

Playboy provázel západní svět v dobách otevřené sexuální revoluce v 60. letech a spoluvytvářel pohled na erotiku. Světoznámá značka však už dlouho nespoléhá jen na vydavatelskou činnost. Vytvořila kolem sebe prosperující průmysl s kosmetikou, hygienickými potřebami či šperky.