Bild chce kvůli utonulému Ajlanovi ukázat sílu fotografií: Vyšel bez nich

Zcela bez fotografií vyšel nejprodávanější německý deník Bild. Chtěl tímto krokem prokázat jejich důležitost pro zpravodajství, a obhájit tak zároveň své rozhodnutí zveřejnit nyní celosvětově známý snímek utonulého tříletého syrského uprchlíka Ajlana Kurdího.

„Dnes vidíte zvláštní vydání Bildu. Vydání, které je pro nás obzvláště důležité. Vydání, které je bez redakčních fotek. Tam, kde jsou jindy silné a výmluvné snímky, jsou šedá pole. V našich digitálních kanálech a novinách jsme se vzdali fotek. Chtěli jsme tím ukázat, jak důležité jsou fotografie pro žurnalistiku. A že se vyplatí svádět každý den boj o ten nejlepší snímek,“ uvedl Bild. Na jeho webových stránkách nebyly snímky až do 12 hodin.

Snímky utonulého syrského dítěte šokovaly svět
Zdroj: Nilufer Demir/Reuters

Zveřejnění fotografie Ajlanova těla, které je hlavou v písku částečně omýváno mořem, vyvolalo nejen v Evropě debatu o tom, do jaké míry je vhodné a únosné takovéto snímky otiskovat. Fotka se nicméně stala jedním ze symbolů zoufalství uprchlíků, kteří podnikají na cestě do EU riskantní plavby přes Středozemní moře.

Redakce argumentuje tím, že fotografie se mohou stát důkazem toho, co se před námi mocní tohoto světa snaží ukrýt. Zachycují nejen okamžiky krásné, ale i dojemné a hrůzostrašné.

obrázek
Zdroj: ČT24

Bild v této souvislosti připomíná světoznámou fotografii Nicka Uta, který ve Vietnamu zachytil v roce 1972 nahou popálenou devítiletou dívku Kim Phuc prchající z hořící vesnice po útoku napalmem. Snímek šokoval svět a formoval pohled světové veřejnosti na americkou válku ve Vietnamu. Dodnes je tento snímek výraznějším symbolem odporu k válce, než jakékoliv psané slovo či projev politického představitele, konstatuje německý deník.

„Bild se proto bude vždy zasazovat o zveřejňování kontroverzních fotografií – často i proti tvrdému odporu. Svět musí vidět pravdu, aby se změnil,“ uzavírá redakce deníku.