Vzhůru přes Pacifik: Solar Impulse 2 překonal bod návratu

Nagoji - Letoun Solar Impulse 2 možná posune hranice lidských možností. Překonal bod návratu a vyrazil na nejtěžší etapu své cesty kolem světa - z Japonska na Havaj poletí přes celý Pacifik pouze na sluneční energii.
Solar Impulse
Zdroj: ČTK/Jiji Press Photo/Yusuke Morishita

Piloti Borschberg a Bertrand Piccard, kteří se v řízení stroje střídají, plánovali na Havaj letět bez přestávky z čínského Nankingu. Kvůli nepřízni počasí ale musel Solar Impulse 2 přistát 1. června v Nagoji. Kvůli poškození křídla a nelepšícím se povětrnostním podmínkám tam zůstal až do pondělního rána. 

„Nyní přímým letem na Havaj. Emoce jsou velmi silné, protože už jsem minul bod, z něhož není návratu: zkoumání začíná tady,“ tweetoval Borschberg po deseti hodinách ve vzduchu. „Není cesty zpět. Zbývá jen letět na Havaj,“ potvrdil organizační tým na své internetové stránce.  

Osmá etapa je považována za nejrizikovější úsek celého letu. Není na ní žádné místo, kde by mohl stroj v případě nouze bezpečně přistát. Letoun je velmi křehký a zranitelný. Pokud nebude dostatečně svítit slunce a baterie se nepodaří dobít, bude třeba nalistovat krizový scénář. 

Spánek? Maximálně 20 minut

Borschberg je ale na tvrdé podmínky včetně dvacetiminutového spánku připravený. „Když se všechno pokazí, pořád můžu vyskočit s padákem, se záchranným člunem a s nouzovými zásobami. S německou marínou jsme nacvičovali, jak skákat z letadla s padákem, zvládat situaci a přežít. Ale doufám, že se na tenhle výcvik nebudu muset spoléhat,“ prohlásil pilot.  

Video Solar Impulse se vydal na rizikovou cestu přes Pacifik
video

Solar Impulse se vydal na rizikovou cestu přes Pacifik

Stroj podle sdělení organizačního týmu nyní letí nad oceánem rychlostí 110 kilometrů za hodinu. Postupně by měl vystoupat až do výšky osm a půl kilometru.  

Cesta solárního letounu  

Solar Impulse 2 nenese ani kapku pohonných hmot. Na svém povrchu má 17 248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům.  

Letoun má rozpětí křídel 72 metrů, což je více, než má Boeing 747. Váží ale jen 2,3 tuny, tedy asi jako větší osobní automobil.   

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dní. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 tisíc kilometrů.