Štědří sponzoři chtějí své miliardy „očistit“. Konec Blattera vítají

Curych - Sponzoři FIFA přivítali oznámenou rezignaci Seppa Blatera jen několik dní poté, co obhájil post prezidenta ve skandálem zmítané fotbalové federaci. Nečekaný krok ze strany dlouholetého šéfa světového fotbalu mají za „první velký krok“ na cestě k reformě vedení. Fotbalovou federací zmítá nařčení z rozsáhlé korupce, vyšetřování vedou americké úřady.

Za koho kope marketingová podpora federace? (zdroj: ČT24)

Blatter svou rezignaci avizoval během středy v Curychu. Symbolicky tím završil týden, který otřásl jednou z největších světových organizací – a především důvěrou v ní. Uplynulých sedm dní přineslo sérii zatýkání a podezření z korupce při prodávání televizních práv nebo rozhodování o hostujících zemích pro následující světové šampionáty.

  • Blatter podle svých slov neodstoupí s okamžitou platností. Mělo by se tak stát na mimořádném sjezdu FIFA, konaném někdy mezi prosincem a březnem.

Od sponzorů přišly v minulých dnech varovné vzkazy o možném „přehodnocení dosavadních smluv“. Na jedné straně tu stojí lukrativní miliardové smlouvy a téměř celosvětová reklama, na druhé zatím 14 vážných obvinění. Jako jeden z prvních se k aktuální reakci vyjádřil platební gigant Visa. „Blatterův odchod je významný první krok k tomu, aby FIFA zlepšila svou důvěru ve veřejnost,“ stojí v tiskovém prohlášení.

Visa
Zdroj: ČT24/ČTK/AP

Podle zástupců McDonald’s, fastfoodového řetězce a dalšího stálého partnera FIFA, prý „současná obvinění a pochybné praktiky zastínily samotnou hru a odvedli pozornost od toho hlavního – tedy sportování, hráčů i fanoušků. Doufáme, že tato rozhodnutí povedou k reformě a navrácení důvěry příznivců po celém světě.“ Další mocný sponzor Coca-Cola na adresu Blatterovy rezignace podotkl, že jde o „příznivý krok pro dobro sportu, fotbalu a jeho fanoušků“.

Podobné soudy přitom ve velkém fotbale nelze brát jen jako rozmařilost ekonomicky silných hráčů. Jak dokládají marketingoví experti, FIFA na jejich slova musí chtě nechtě slyšet. Po vysílacích právech se její pokladna plní nejvíc penězi od nadnárodních korporací. Jen za loňský šampionát napumpovali sponzoři na účty federace v přepočtu 34 miliard korun. Po sérii skandálů se ale firmy ocitly v patové situaci. „S FIFA jsme o problému mluvili opakovaně. Ta debata stále probíhá a my jsme přesvědčeni, že dělají, co je zapotřebí,“ uvedla ředitelka PR a komunikace firmy Coca Cola v Kanadě Shannon Dennyová.

FIFA jen loni přišla o několik partnerů, nejnověji přibyl zatím jediný. Vzhledem k plánovanému mistrovství světa 2018 v Rusku si příležitost nenechal ujít plynárenský koncern Gazprom. Stejný scénář – s ohledem na rok 2022 – připravuje také letecká společnost Qatar Airways.

Tabulka
Zdroj: ČT24

Sedm sponzorů či dlouhodobých partnerů FIFA:

  • Adidas – německá firma je oficiálním dodavatelem míčů pro mistrovství světa od roku 1970. Je zapojena také do vedlejších akcí FIFA, jako například brazilský Pohár konfederace nebo mužský i ženský šampionát do dvaceti let.
  • Coca-Cola – Jeden z nejstabilnějších partnerů FIFA. S federací formálně spolupracuje od roku 1974 a jako oficiální sponzor MS od roku 1978. Už od poloviny minulého století je její logo mezi transparenty na stadionech MS.
  • Gazprom – Ruský energetický gigant podepsal smlouvu s FIFA teprve v roce 2013 jako partner pro cyklus završený šampionátem v roce 2018, poprvé konaným v Rusku. Je také oficiálním sponzorem Ligy mistrů pro období let 2012 až 2015.
  • Hyundai-Kia – Jihokorejská automobilka se jako sponzor upsala federaci v roce 1999. S krátkými pauzami je oficiálním partnerem všech šampionátů - aktuálně až do roku 2022.
  • Visa – Partnerem FIFA se stala v roce 2007, když po kontroverzních dohadech nahradila konkurenční Mastercard. Nedávnou smlouvu prodloužila až do roku 2022. Jen letos sponzoruje celkem 5 akcí FIFA včetně ženského světového šampionátu v Kanadě.
  • Budweiser – Je oficiálním pivem mistrovství světa od roku 1994. Sponzoruje také pravidelné ocenění Hráč zápasu při každém utkání závěrečného turnaje.
  • McDonald's – Fastfoodový řetězec je sponzorem MS taktéž od roku 1994. Ve smlouvě má zajištěnu přítomnost své pobočky u každého stadionu mistrovství.