Ne do rohu, ale vpřed. S takovou školou se setkávají Romové v Británii

Britští učitelé považují za své poslání, aby žákům otevřeli neomezené možnosti v budoucím životě. Platí to i v anglické škole pobřežního města Margate, kde žijí dvě stovky českých rodin, včetně Romů. Nový jazyk zde dokážou naučit děti imigrantů během pár let. Škola se může chlubit úspěchy, mají tu i české žáky, co míří dál na britské univerzity.
Video Události ČT: V britské škole v Margate se daří i romským žákům
video

Události ČT: V britské škole v Margate se daří i romským žákům

Do školy v anglickém Margate chodí téměř 250 žáků z ciziny. S českým pasem jich je 45, se slovenským 115. „My tady vytváříme prostředí inkluze. Studenti nejsou segregovaní,“ uvedl učitel z Hartsdown Technology College Savid Silman. Vzdělání tu tak získávají i děti z menšin, romských rodin, které se v Čechách mohou setkávat s potížemi. „Jsou tu děti, které chodily v Čechách a na Slovensku do praktických škol. Tady ukončily základní docházku vlastně úplně bez problémů, se stejnými výsledky jako jejich angličtí kolegové,“ přiblížil policista Petr Torák, původem z Čech. Přestěhoval se ale do Británie a získal od britské královny ocenění za práci s tamní romskou komunitou.

Školou v Margate prošel i Vilém Koňa, který si pak našel práci, při níž pomáhá se začleňováním menšin. Jeho zkušenosti s metodou výuky jsou pozitivní. „Měl jsem pocit, že učitelé mě tlačili dopředu, ne do rohu nebo na konec třídy. Díky tomu jsem to, co jsem teď. Nevěřím, že by se mi něco takového podařilo doma v ČR,“ popsal Koňa. Vše začíná už v tom, jak vypadají učebny. Na jejich stěnách visí vlajky různých států, mezi ostatními jsou i ty české. Britští učitelé je tu neumísťují pouze jako výzdobu. „Když přijdou do místnosti a vidí svoji vlajku, hned se cítí zakořenění v prostředí, kde se cítí pohodlně,“ vysvětlil Silman. Rovněž se ve škole nachází popisky v českém jazyce.

Lehkost anglické, těžko české školy

V Margate učitelé tvrdí, že přišli na způsob, jak závodit s časem. Děti imigrantů, které neumí dobře anglicky, se totiž musí jazyk naučit během pár let, aby mohly nastoupit třeba na univerzitu. Úspěchu už ale dosáhli i v případě několika českých žáků. I jim samotným se studium na této škole jeví lehčí v porovnání se tím, co zažili ve školských zařízeních v Česku.

Evropská komise má přitom v září zhodnotit, jak se v Česku daří začleňovat romské děti do běžných škol. V té době má ministerstvo školství do Bruselu poslat kvalifikovaný odhad toho, jak dopadl zápis do prvních tříd a do jakých škol ve většině případů mířily právě romské děti.