SpaceX slaví: Únikový systém u Draka funguje

Mys Canaveral - Soukromá americká společnost SpaceX poprvé úspěšně otestovala záchranný systém pro případ nezdařeného startu nosné rakety s pilotovanou lodí. Přípravy prvního pilotovaného startu soukromé lodi Dragon 2 by tak mohly být zahájeny už za dva roky. Draky má využívat NASA k dopravě astronautů na ISS. Do vesmíru mohou dopravit i turisty.

Upravená verze nákladní lodě Dragon podle plánu vystřelila k únikovému letu ze startovací rampy na mysu Canaveral. O necelé dvě minuty později aparát sestoupil na padácích do vln Atlantického oceánu asi 2,5 kilometru od areálu, z něhož jsou vypouštěny rakety. SpaceX hovoří o úspěchu, i když byl u jednoho motoru zaznamenán o něco slabší tah. 

Cílem testu bylo prověřit únikový systém, který by měl dostat loď s posádkou včas do bezpečí v případě exploze nosné rakety nebo jiné nehody během startu. „Je to běžný způsob záchrany téměř u všech kosmických lodí. Záchranu zajišťují věžičky na špičce. Tam je raketa, která odnese loď od nosné rakety, jež havarovala,“ podotkl publicista Pavel Toufar. 

„Toto jsou věci, které zatím zvládli Rusové, Američané a Číňané. Elon Musk (zakladatel SpaceX) jako soukromník v závratně rychlém čase s tou svou mladou partou nadšených lidí dnes v podstatě létá do kosmu a v roce 2017 by měl uskutečnit pilotovaný let. A nejen že to budou lety na zakázku NASA, ale může uskutečnit také lety s turisty nebo na zakázku různých vědeckých institucí. To je něco neuvěřitelného,“ říká Toufar.


Dragon sice věžičku nemá, v bocích kabiny má ale zabudovaných osm silných raketových motorů. Ty vynesou loď do výšky asi 1500 metrů. „Na vrcholu dráhy je nutné kabinu stabilizovat. Vytahují se padáky. Pro posádku je to horší než jakýkoli kolotoč nebo horská dráha – vzepřít se do sedaček, stisknout zuby, ruce držet pevně, aby se člověk nepolámal,“ popsal situaci Toufar. Ani přistání není nikdy úplně měkké, zdůraznil publicista.  

Video Úspěšná zkouška záchranného systému Dragon 2
video

Úspěšná zkouška záchranného systému Dragon 2

Podle SpaceX jsou záchranné motory natolik silné, že modul během dvou vteřin vystřelí do vzdálenosti 100 metrů a do pěti sekund dál než půl kilometru. Únikový manévr má trvat do spotřebování paliva. „V podstatě je to něco jako katapultovací sedadlo v letadle. Budete mít možnost opustit startovací rampu a sedět přitom v modulu. Modul odletí a přistane,“ charakterizoval záchranný systém astronaut Eric Boe během přenosu testu televizí NASA TV. 

Další test už v létě 

V létě by měla proběhnout další zkouška, při níž se bude testovat odpojení kabiny pomocí motorů ve výšce 13 kilometrů. Právě v té chvíli nastává největší zátěž na raketu a hrozí nebezpečí havárie, vysvětlil Toufar.

Americká vesmírná agentura NASA musí od ukončení programu raketoplánů v roce 2011 využívat k dopravě astronautů na ISS ruské lodě Sojuz. Za jednu osobu musí zaplatit kolem 63 milionů dolarů (1,5 miliardy korun).  

Proto investovala 6,8 miliardy dolarů do vývoje pilotovaných lodí společnostmi SpaceX a Boeing a doufá, že američtí astronauti jimi začnou létat do konce roku 2017.