Úpadek svobody tisku: Pohoršil si také anektovaný Krym

Svoboda tisku ve světě upadá. Loni klesla na nejnižší úroveň za více než deset let – nejhůř je na tom Bělorusko, anektovaný Krym či Írán. Důvodem je řada omezujících zákonů a násilí vůči novinářům, uvádí v nové zprávě americká nevládní organizace Freedom House. Pouze jeden ze sedmi lidí na Zemi podle ní žije v zemi se svobodným tiskem.

Úroveň svobody tisku loni klesla v osmnácti státech a teritoriích – nejvíce v Ázerbájdžánu, Srbsku a Iráku. Nejsvázanější ruce mají novináři v Bělorusku, Krymu anektovaném Ruskem, Íránu, Turkmenistánu nebo Uzbekistánu. Všechny tyto země patří podle Freedom House mezi deset nejhůře hodnocených států. 

Zpráva Freedom House: Svoboda tisku v roce 2014 3.58 MB

Svoboda tisku v průběhu posledních pěti let znatelně upadá i na Balkánu, nejhůř v hodnocení dopadla Makedonie. Srbská vláda byla kritizována v souvislosti s omezeným publikováním zpráv o povodních a s „nepřátelskou rétorikou a obtěžováním nezávislých novinářů“. 

V Ázerbájdžánu zavřeli redakci Rádia Svobodná Evropa
Zdroj: ČT24

Ázerbájdžánská vláda zase patří mezi „vítěze“ v počtu zadržených osob a zavřených redakcí na základě bezpečnostních či jiných zákonů. K prvnímu prosinci 2014 bylo ve vězení devět žurnalistů, informovala nezisková organizace. Ve své zprávě zmiňuje i uvěznění spolupracovnice redakce Rádia Svobodná Evropa Chadídži Ismailové v prosinci 2014, uzavření kanceláří rádia v zemi a výslech zaměstnanců. 

Freedom House varuje před agresivní ruskou propagandou

Organizace také kritizovala Moskvu. Stále větší část ruského mediálního sektoru prý vlastní stát zastoupený „kumpány ze soukromého sektoru napojenými na politické vedení“, kteří potlačují opoziční hlasy. Freedom House rovněž upozorňuje na „aktivnější a agresivnější použití ruské propagandy“. Často jde o otevřené výhrůžky, uvádí organizace. 

Ve zprávě píše, že ruské „státem řízené národní televizní stanice vysílají nonstop kampaně démonizující opozici, sousední země kritizující Moskvu i širší demokratický svět“. Právě média hrají hlavní roli při přípravě ruské veřejnosti na válku s Ukrajinou.  

Příklad propagandy v konfliktu na Ukrajině
Zdroj: ČT24

Kyjev podle organizace čelí „vojenské invazi Ruska“. Pozastavil už 15 ruských televizních kanálů. Také Litva, Lotyšsko nebo Moldávie učinily stejný krok, případně uložily pokuty za „podněcování k válce, šíření historických nepřesností a nedostatek různých názorů v obsahu zpráv“. 

Na Ukrajině byli zabiti čtyři novináři v souvislosti s konfliktem v Donbasu. Další žurnalista byl zabit a 27 jich bylo zraněno při potyčkách mezi demonstranty a policií v Kyjevě loni v únoru před svržením proruského prezidenta Viktora Janukovyče. 

Represivní vlády omezují novináře i na Krymu nebo v Tádžikistánu

Irák si pohoršil hlavně v oblastech, které dobyli radikálové z Islámského státu. Provincie Badachšán v Tádžikistánu a Ruskem anektovaný Krym jsou podle Freedom House zářným příkladem toho, jak práci novinářů záměrně omezují represivní vlády.