V Berlíně se za parkování možná bude platit podle délky auta

Berlín – Berlínská radnice zvažuje možnost, aby cena parkování v německé metropoli byla odstupňována do tří kategorií podle délky auta. Nejnižší sazba by měla být pro vozy do 2,5 metru, druhá sazba pro vozy mezi 2,5 a pěti metry a nejvyšší pro auta delší než pět metrů. Návrh zdůvodňují radní ochranou ovzduší, opozice i experti ale namítají, že délka vozu nijak nesouvisí s tím, nakolik jeho provoz zatěžuje životní prostředí.
Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE Autor: Robert Schlesinger

Podobný model parkovného podle délky auta uplatňují někteří provozovatelé garáží, žádné německé město však takový systém nezavedlo plošně pro veškerá svá parkoviště. Garáže také zvýšené parkovné obhajují tím, že větší vozy zaberou víc místa, berlínská radnice však jako motivaci pro svůj záměr uvádí ochranu životního prostředí.

Podle návrhu berlínského radního pro dopravu Christiana Gaeblera by odstupňované parkovné mělo zajistit, že do centra Berlína bude vjíždět méně velkých vozů. Ty podle radního vytvářejí více emisí oxidu uhličitého (CO2), které podle vědců způsobují klimatické změny. Německé sdružení automobilového průmyslu VDA ale argumentaci berlínské radnice odmítá s tím, že délka vozu nemá přímý vztah na jeho emise CO2 - ty ovlivňuje jeho hmotnost. Návrh kritizuje i berlínská opozice. „Úplně stejně jako tímto návrhem by se mohla radnice snažit snížit zatížení centra automobilovou dopravou tím, že odstupňuje parkovací poplatky podle barvy auta,“ řekl Herbert Behrens ze strany Levice.