Průlom v kauze airbusu: Druhá skříňka nalezena

Paříž – Po více než týdnu vyšetřovatelé nalezli druhou černou skřínku ze zříceného německého Airbusu A320. Druhý záznamník má obsahovat informace o technických parametrech letu. Podle prokurátora Brice Robina je skříňka v uspokojivém stavu. 

Právě údaje z druhé černé skříňky mohou být důležitým klíčem k definitivní příčině pádu letadla ve francouzských Alpách. Na základě údajů by se dal vyloučit například technický defekt na letadle. Vyšetřovatelé se zatím stále kloní k úmyslnému navedení stroje do skal, které měl mít na svědomí kopilot Andreas Lubitz. Tomu byly v minulosti prokázány psychické problémy, kvůli kterým byl načas v péči psychoterapeutů.

Andreas LubitzLubitz měl v osudný den vystavenou neschopenku, o které ale jeho nadřízení nevěděli. O několik dní dříve navíc střádal reálné plány, jak spáchat sebevraždu. Dokumentuje to historie webového vyhledávání v jeho osobním tabletu. Podrobnosti v článku.


Nalezená skříňka podle prokurátora obsahuje kolem 500 parametrů. Vyšetřovatelé se mohou dozvědět detaily například o změnách rychlosti, výšce a směru letu nebo počet rádiových spojení. Díky údajům letového dispečinku už ale v dřívějších dnech zmapovali podrobnou trasu letu. Airbus během 8 minut klesl z výšky 11 kilometrů do zhruba 1500 metrů, kdy narazil do skalního masivu.

První černá skříňka byla nalezena téměř vzápětí po pádu letadla. Obsahovala však pouze záznamy komunikace v pilotní kabině. Na palubě bylo celkem 150 lidí několika národností. Náraz letadla do skály rychlostí 700 km/h nikdo z nich nepřežil.

Jak připomíná letecký mechanik Martin Krupička, technické „zapisovače“ v letadlech obsahují kolem 1000 různých parametrů. Jsou navíc konstruovány velmi odolně. „Ten zapisovač zvládne přetížení 3400 G po dobu 6,5 milisekundy. Představme si to, jako když se čtyřapůlmetrový automobil rozjede do betonové zdi rychlostí 450 kilometrů v hodině,“ dodává Krupička. Skřínku nyní čekají podrobné analýzy, jejichž vyhodnocení bude ale trvat déle než v případě zvukového záznamu. Výsledky se dají očekávat v řádu týdnů.

Jak funguje technická kronika letu?

Poškozená černá skříňka zříceného airbusu Germanwi…Součástí skřínky jsou dva zapisovače. Jeden zaznamenává letová data, jako jsou výška letu, rychlost, poloha a parametry motorů. Druhý zapisovač zachycuje zvuky z pilotní kabiny, rozhovory pilotů mezi sebou i s řídící věží. Skříňky jsou konstruovány tak, aby odolaly tlaku 3000 G. Černá skříňka obsahuje podvodní ultrazvukový maják, který při kontaktu s vodou začne vysílat signál. Baterie majáku má obvykle kapacitu dostačující na 30 dní vysílání.

Další podorobnosti najdete ve videu ZDE.


Prokurátor také oznámil, že na místě pádu stroje se 150 lidmi na palubě se už našly vzorky DNA stejného počtu osob. Nyní se porovnají s těmi vzorky, které poskytly rodiny obětí. Identifikace všech obětí potrvá odborníkům tři až pět týdnů, řekl na tiskové konferenci v Marseille na jihu Francie prokurátor. Upřesnil, že se našlo a zkoumá celkem 2854 lidských pozůstatků.