Poslední minuty airbusu: křik, panika a zoufalství

Düsseldorf – „Proboha! Otevři ty zatracené dveře!“ křičel kapitán letadla společnosti Germanwings Patrick Sondheimer na druhého pilota Andrease Lubitze, který byl tou dobou zamčený v kokpitu, nereagoval a podle všeho s airbusem záměrně havaroval. Dramatická situace před tragédií a panika cestujících vyplývají z přepisu zvukového záznamu z pilotní kabiny, který zveřejnil německý deník Bild.

Airbus A320 společnosti Germanwings se 150 lidmi na palubě havaroval v úterý ve francouzských Alpách během letu z Barcelony do Düsseldorfu. Neštěstí nikdo nepřežil. V době tragédie byl v pilotní kabině jen druhý pilot.

„Otevři proboha ty dveře!“ a „Otevři ty zatracené dveře!“ křičel kapitán letu z Barcelony do Düsseldorfu Patrick Sondheimer na svého druhého pilota, když se pokoušel dostat do kokpitu. Lubitz ale na jeho výzvy nereagoval. Dopolední let přitom až do odchodu kapitána na toaletu probíhal naprosto rutinně.

Podle deníku Bild je na záznamu nejdříve slyšet, jak se Sondheimer cestujícím omlouvá za to, že letadlo odstartovalo s 26minutovým zpožděním, a slibuje jim, že se ho během letu bude snažit dohnat. Pak dvacet minut klidně konverzuje s Lubitzem, který mu nabízí, že si může kdykoli odskočit, když to nestihl v Barceloně.

Andreas Lubitz
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Michael Mueller

V 10:27 letadlo vystoupalo do cestovní výšky 38 000 stop (11 600 metrů) a kapitán Lubitze vyzval, aby se začal připravovat na přistání v Düsseldorfu. Když druhý pilot dokončil kontrolní proceduru, ujistil kapitána, že může kokpit opustit. Po dvou minutách je pak slyšet Sondheimera, jak předává Lubitzovi velení se slovy „Můžeš to převzít“.

V 10:29 letové radary zaznamenaly, že letadlo začalo klesat. Během první minuty sestoupilo o 316 stop (100 metrů), během další minuty už ztratilo 1800 stop (550 metrů) z původní výšky. V 10:32 se letadlo snažili kontaktovat letoví dispečeři, ale nedostali žádnou odpověď. V tu chvíli se v kokpitu rozezněl i automatický alarm, upozorňující na náhlé klesání.

Vzápětí je slyšet hlasité rány, pravděpodobně důsledek toho, jak se kapitán snaží dostat do kabiny. „Proboha, otevři ty dveře!“ křičí kapitán a v záznamu lze rozeznat i první výkřiky cestujících. V 10:35, kdy je letadlo ve výšce 7000 stop (2100 metrů), je slyšet další sérii hlasitých kovově znějících zvuků. Francouzští vyšetřovatelé už dříve uvedli, že kapitán se pokoušel zablokované pancéřové dveře otevřít i pomocí sekery. Po minutě a půl se v kokpitu rozeznělo další automatické varování vyzývající piloty, aby začali stoupat.

V 10:38 je kromě motorů na záznamu slyšitelný dech druhého pilota, který je jinak zcela potichu, o dvě minuty později letadlo za křiku cestujících narazí křídlem do horského úbočí a roztříští se.

Sondheimer pracoval jako pilot u Germanwings přes 10 let a měl nalétáno šest tisíc hodin. Vyšetřování pádu letadla, při němž zahynulo všech 150 lidí na palubě, se v posledních dnech soustředilo zejména na osobu 27letého druhého pilota Lubitze. Německá prokuratura v pátek uvedla, že mladý muž trpěl nespecifikovanými zdravotními obtížemi, byl v trvalé péči lékařů, ale svou chorobu před zaměstnavatelem skrýval. Německá média tvrdí, že se léčil u psychiatrů a neurologů, údajně měl také problémy se zrakem.

Pozůstatky obětí by měly být pohromadě do konce příštího týdne

Ačkoli panuje podezření, že druhý pilot navedl airbus k zemi úmyslně, vyšetřovatelé stále nevyloučili jako příčinu pádu technickou závadu.

Odborníci z pozůstatků obětí nehody zatím izolovali 78 jednotlivých profilů DNA, pomocí nichž budou provádět identifikaci. Všechny pozůstatky by měly být podle úřadů pohromadě do konce následujícího týdne. Teprve poté začnou odborné týmy na místě nehody zajišťovat trosky letadla kvůli dalšímu vyšetřování příčin havárie. Obzvláště pečlivě budou pátrat po druhé černé skříňce s letovými záznamy, kterou se dosud najít nepodařilo.

Lufthansa drží smutek za oběti letu 4U 9525
Zdroj: ČTK/ZUMA
Autor: Luo Huanhuan

Francouzská prokuratura dnes vyvrátila zprávy některých médií, podle nichž se už podařilo identifikovat Lubitzovo tělo. „Ještě jsme neidentifikovali žádné oběti, jen stopy DNA,“ uvedl státní zástupce Brice Robin. Získané profily se nyní budou porovnávat se vzorky DNA od příbuzných obětí.

Záchranný tým, který pracuje na místě nehody poblíž vesničky Prads-Haute-Bléone, se nyní snaží vybudovat sjízdnou cestu, kterou by se bylo možné k troskám dostat auty. Nyní je to možné jen pomocí vrtulníků nebo pěšky. Některé části roztříštěného letadla by ale nebylo možné transportovat letecky, protože jsou příliš těžké.

Šéf airbusu: Televizní „experti“ často blábolí nesmysly

Düsseldorfská prokuratura další výsledky vyšetřování tragédie letu 4U 9525 zveřejní nejdříve v pondělí. Zdravotní stav druhého pilota i zvukový záznam z kokpitu odmítla komentovat. Společnost Lufthansa uvedla, že o Lubitzových psychických problémech nic nevěděla. Francouzský deník Le Figaro informoval, že Lubitz se léčil i se zrakem, který se mu prý zhoršil o 30 procent.

Šéf společnosti Airbus Tom Enders v rozhovoru pro Bild ostře kritizoval televizní speciály k tragédii letu, především pak názory některých tak zvaných expertů. Podle něj se před kamerami spekuluje bez znalosti faktů a zaznívají tu i lži a nesmysly. Označil to za „zneužití moci médií“ a výsměch obětem.

Video Bild zveřejnil přepis rozhovoru z kabiny letadla
video

Bild zveřejnil přepis rozhovoru z kabiny letadla

Bild zveřejnil přepis rozhovoru z kabiny letadla

Druhý pilot měl zdravotní problémy - i se zrakem

Co bylo motivem Lubitzova činu?

Mnozí experti varují před spekulacemi o možné Lubitzově diagnóze a motivech jeho činu. „Nevíme, co se mu dělo v hlavě,“ řekl agentuře AP doktor Simon Wessely z psychiatrického ústavu Londýnské univerzity. „I kdybychom měli všechny jeho lékařské záznamy a mohli s ním mluvit, ani pak bychom nejspíš nedokázali vysvětlit tak nevysvětlitelný čin,“ dodal.

Roztrhané neschopenky od lékaře, které se našly v Lubitzově domě, naznačují, že sedmadvacetiletý muž trpěl nemocí, kterou před svými zaměstnavateli v Germanwings tajil. Povahu nemoci zatím vyšetřovatelé neupřesnili. Nemocnice v Düsseldorfu v pátek potvrdila, že se v ní Lubitz před časem léčil; ani ona ale neupřesnila s čím.

V domě se nenašel žádný dopis na rozloučenou. Lubitzovy sousedy tvrzení, že by mohl úmyslně narazit do skály s letadlem plným cestujících, naprosto šokovalo. Podle nich byl prací u Germanwings nadšený. Popisují jej jako muže v excelentním tělesném zdravotním stavu, což dokazuje také Lubitzova účast v několika dálkových bězích. Společnost Germanwings potvrdila, že prošel všemi požadovanými zdravotními testy.

Co na to experti?

Zabránit podobným děsivým násilným činům je podle odborníků prakticky nemožné, pokud se neobjeví nějaké zjevné varovné signály anebo pokud je dotyčná osoba schopná je zamaskovat.

Podle některých expertů je možné, že lidé, kteří spáchají podobně hrůzné násilné činy, trpí duševní poruchou, jako je narcismus nebo psychóza. „Mají pocit, že se jim stalo něco hrozného, a proto je podobný katastrofický čin odvetou či pomstou,“ řekl agentuře AP  psychiatr Raj Persaud. „Připadá jim, že je to spravedlivé vyrovnání za to, jak sami trpěli či trpí.“

Podle psychiatra Paula Keedwella z Cardiffské univerzity by bylo nerozumné předpokládat, že Lubitzův čin byl agresivním skutkem. „Je těžké to pochopit, ale co když byl tak ponořený do snahy ukončit svůj vlastní život, že vůbec nebral v potaz ostatní osoby v letadle?“ řekl Keedwell. Přirovnal to k lidem, kteří skočí pod vlak, a neuvažují přitom o tom, jaké trauma tím mohou způsobit strojvůdci nebo cestujícím.

Jiní experti ale uvádějí, že hromadné vraždy páchají vrazi, kteří chtějí způsobit co největší škody, a upoutat tak na sebe pozornost. „Dotyčný získá proslulost tím, že udělá něco, co si svět bude pamatovat. A to i za cenu, že bude připomínán jako negativní hrdina,“ řekl doktor Roland Coutanceau, předseda Francouzské ligy pro duševní zdraví. „Je to destruktivní čin, který jim propůjčí jistý druh nesmrtelnosti. Smrt je proto součástí jejich scénáře,“ dodal.

/*json*/{"map":{"lat":44.29149331944096,"lng":6.478161767333961,"zoom":12,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":{},"polylines":{},"circles":{"0":{"lat":44.29436259351186,"lng":6.473697001442588,"radius":2424.0356985248623}},"polygons":{},"rectangles":{}}/*json*/

Domovské město stojí při Lubitzovi

Členové luteránské církve v německém Montabauru stojí při Lubitzovi a podporují jeho rodinu, která v tomto městečku ve spolkové zemi Porýní-Falc žije. „Je pro nás obzvlášť těžké, když je jediná oběť z Montabauru podezřelá, že celou tuto tragédii způsobila - i když to nebylo potvrzeno, tak tomu hodně nasvědčuje - a že se s tím musíme vyrovnávat,“ řekl místní pastor Michael Dietrich agentuře AP po nedělní bohoslužbě věnované obětem neštěstí. „Pilot a jeho rodina patří do našeho společenství a my při nich stojíme, chceme rodině pomáhat a nebudeme to skrývat,“ dodal.

Lubitze prý znal jako chlapce z doby, kdy se účastnil hodin náboženské výchovy. Jeho matka zase hrála v místním kostele na varhany. „Znám ji i její rodinu. Nedává mi to smysl. Je to nepochopitelné pro mě i pro nás všechny, kteří jsme je znali,“ uvedl Dietrich. „Co vím, tak se neobjevily žádné zjevné známky, že v jeho zázemí bylo něco, co by mohlo vést k něčemu takovému.“ S Lubitzovou rodinou prý zatím přímo nemluvil a nekontaktovali ji ještě ani francouzští vyšetřovatelé - „v zájmu slušnosti a s ohledem na jejich bolest,“ řekl vyšetřovatel Robin.

Bild poznamenává, že během bohoslužby se dva představitelé církve obrátili k Bohu se slovy: „Zapomněl jsi na lidi, kteří seděli v letadle z Barcelony? Proč jsi je neochránil?“ Letecké neštěstí během tradiční modlitby Anděl páně připomněl i papež František. Uvedl, že se „modlí za oběti tragédie, mezi nimiž byla i skupina německých studentů“.