Na palubě osudného letu měl být i Schumacherův nevlastní bratr

Düsseldorf/Paříž – Nechybělo mnoho a francouzské Alpy mohly znovu osudově zasáhnout do rodiny Schumacherů. Po těžké lyžařské nehodě Michaela Schumachera koncem roku 2013 se na seznamu cestujících letu 4U 9525 společnosti Germanwings málem ocitl jeho nevlastní bratr Sebastian Stahl. Ve Francii mezitím pokračuje pátrání po druhé černé skříňce zříceného airbusu a tělech obětí. Promluvila i bývalá přítelkyně druhého pilota Andrease Lubitze, který s letadlem zřejmě zámerně narazil do skály - byl prý psychicky nemocný.

Šestatřicetiletý Stahl natáčel v Barceloně reklamní spot a měl být na palubě airbusu společnosti Germanwings, který se v úterý zřítil ve francouzských Alpách během letu z Barcelony do Düsseldorfu. Neštěstí nikdo ze 150 lidí na palubě nepřežil.

Sebastian StahlSebastian Stahl je nevlastní bratr bývalých pilotů formule 1 Michaela a Ralfa Schumacherových - je synem nynější partnerky jejich otce Rolfa. Stahl, známý pod přezdívkou „Schumi lll“, je rovněž automobilový závodník - s přestávkami od roku 1996. Od roku 2001 jezdí hlavně v pohárech značek, v roce 2002 byl vicemistrem německého Alfa 147 Cupu, o dva roky později vyhrál německý Seat Leon Eurocopa. V roce 2006 dokonce v Číně absolvoval dva závody za německý tým formulové série A1, dotáhl to ale nejlépe na 15. místo. Kromě toho se Stahl uplatnil také jako příležitostný herec a zástupce automobilky SEAT. Se svým nevlastním bratrem Michaelem Schumacherem se znal už z motokárového klubu Kerpen-Mannheim.


"Měl jsem neuvěřitelnou kliku. Letěl jsem stejnou linkou společnosti Germanwings – ale o 24 hodin dříve,„ sdělil kolínskému deníku Express. “V neděli v Barceloně lilo, a tak jsme uvažovali o tom, že se zdržíme a budeme natáčet až následující den. Pak bych býval přebukoval let a letěl oním osudným úterním spojem. Naštěstí jsme ale už neměli trať na následující den zamluvenou," vysvětluje Stahl.

V této chvíli podle svých slov nemyslí jen na cestující letu 4U 9525, ale i na svého nevlastního bratra Michaela. „Jeho lyžařská nehoda mě zasáhla stejně tvrdě, jako všechny, pro něž Michael něco znamená. Doufám, že se z toho brzy dostane,“ řekl Stahl. Sám se už těší na další závod v sérii Seat Leon Euro-Cup.

Pokračuje pátrání po černé skříňce a vyzvedávání těl obětí

Ve francouzských Alpách poblíž vesničky Prads-Haute-Bléone se dnes po noční přestávce opět rozeběhla akce záchranářů. Do vzduchu vzlétly helikoptéry, které do těžce přístupného terénu přepravily specialisty s horolezeckým vybavením, kteří na místě nehody sbírají trosky letounu a pátrají po druhé černé skříňce s letovými záznamy. První černá skříňka se zvukovým záznamem z pilotní kabiny se našla už dříve.

Pokračuje i práce na identifikaci těl obětí pomocí DNA, která bude kvůli okolnostem nehody velice obtížná a dlouhá. Asi 200 lidí přímo v terénu hledá ostatky. Asi 400 až 600 kusů těl už helikoptéry přepravily do údolí, kde je zkoumají lékaři. Francouzské úřady se snaží zachovat co nejvyšší možnou pietu, místo nehody je pro veřejnost zcela uzavřené, existuje i zákaz zveřejňovat fotografie, na nichž by byly kusy lidských těl vidět.

Druhý pilot Lubitz trpěl těžkým psychosomatickým onemocněním

V době tragédie letadla byl v pilotní kabině jen druhý pilot Andreas Lubitz. Z analýzy zvukového záznamu vyplynulo, že kapitán, který z kabiny odešel patrně na toaletu, se později do kokpitu nemohl vrátit, třebaže se dveře snažil vylomit i sekerou. Panuje podezření, že Lubitz letadlo k zemi navedl záměrně.

Německý deník Welt informuje, že düsseldorfská policie nalezla v Lubitzově bytě kromě roztrhané neschopenky na den letu i další jednoznačné důkazy Lubitzova těžkého psychosomatického onemocnění. Jak sdělil deníku jeden z vyšetřovatelů, 27letý pilot se léčil u několika neurologů a psychiatrů. V jeho bytě se našla spousta příslušných léků, náznaky jeho případné závislosti na drogách či alkoholu ale neexistují. Lubitz podle dosud nalezených důkazů trpěl těžkými depresemi a syndromem přetížení. „Vyplývá to z osobních zápisků, které si pořizoval a shromažďoval,“ poznamenal vysoce postavený vyšetřovatel.

Ve hře zůstává i technická příčina zkázy airbusu

Francouzští vyšetřovatelé stále nevylučují technickou závadu jako možnou příčinu zřícení letounu. Osoba kopilota Lubitze je prý závažnou stopou, ale nikoliv jedinou. V této fázi vyšetřování prý stále nebyl v pilotově životě zjištěn „zvláštní prvek“, jakým by byl například rozchod s přítelkyní nebo problémy v zaměstnání, který by vysvětloval úmyslné zničení letadla, uvedl šéf francouzských vyšetřovatelů nasazených v německém Düsseldorfu Jean-Pierre Michel.


Lubitz prý říkal, že jednou udělá něco, co změní systém a díky čemu bude každý znát jeho jméno

Lubitzova bývalá dlouholetá přítelkyně Maria v rozhovoru pro deník Bild prohlásila, že pilot o své údajné psychické nemoci takřka nemluvil. Uvedla také, že v minulosti řekl, že jednou udělá něco, co změní celý systém, a že každý bude znát jeho jméno. Maria je letuška a pár spolu loni pět měsíců společně létal. K důvodu rozchodu řekla, že bylo stále více očividné, že má Lubitz problémy. „Vždycky jsme se bavili hodně o práci, a to se stával někým jiným,“ řekla s tím, že kritizoval pracovní podmínky v letecké společnosti - mimo jiné nízký plat, strach o práci a přílišný tlak.

Květiny u pomníku obětem leteckého neštěstí
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Christophe Ena

Pokud Lubitz letadlo skutečně navedl na pád, tak to podle Marie učinil proto, že věděl, že jeho zdravotní problémy - mimo jiné i se zrakem - mu neumožní splnit si velký sen, a to stát se u Lufthansy kapitánem a létat na dálkových trasách. Před ostatními prý dokázal Lubitz své pocity skrývat. O své nemoci podle Marie mnoho nemluvil, pouze říkal, že se léčí na psychiatrii. V noci se prý probouzel kvůli nočním můrám a ze spánku křičel „zřítíme se“.

Neschopenku měl prý Lubitz napsanou naposledy na 19. až 26. března. S letadlem do hor narazil v úterý 24. března. Francouzská média dnes uvedla, že Lubitz z dětství velmi dobře znal kraj, kde se jím řízené dopravní letadlo zřítilo. Společně s rodiči a dalšími členy leteckého spolku z domovského Montabauru jezdil na jih Francie, kde pak trávili prázdniny létáním na větroních. Francis Kefer z letiště v Sisteronu televizní stanici iTele řekl, že Lubitz jezdil do Francie v letech 1996-2003.

Na Lubitzově případu pracují dvě stovky policejních vyšetřovatelů.

Video Lubitz tvrdil, že jednou provede něco, co změní leteckou dopravu
video

Lubitz tvrdil, že jednou provede něco, co změní leteckou dopravu

V Německu se 17. dubna uskuteční smuteční mše

V katedrále ve městě Digne-les-Bains poblíž místa havárie se dnes dopoledne konala mše za oběti. Uvnitř hořelo symbolicky 150 svíček a několik stovek lidí sledovalo bohoslužbu, již vedl biskup Jean-Philippe Nault. Mše se zúčastnily i rodiny dvou lidí, kteří v airbusu zahynuli.

Německo dnes oznámilo, že v katedrále v Kolíně nad Rýnem se 17. dubna uskuteční oficiální smuteční mše za oběti katastrofy. Kromě pozůstalých a nejvyšších německých představitelů – kancléřky Angely Merkelové a prezidenta Joachima Gaucka - se jí mají zúčastnit i zástupci dalších zemí, z nichž oběti katastrofy pocházely.

Mše za oběti letecké tragédie v katedrále Notre-Dame-du-Bourg v Digne-les-Bains
Zdroj: ČTK/DPA
Autor: Daniel Karmann

Identifikace obětí bude dlouhá a složitá

Od pádu letadla se vyšetřovatelé snaží sesbírat co nejvíc částí a předmětů, které by jim umožnily identifikovat těla obětí. S ohledem na stav pozůstatků ale čeká policisty, vyšetřovatele a další odborníky dlouhý a nesnadný úkol, píše agentura AFP. „Letecká katastrofa způsobila velká poškození obětí a my jsme nenašli snad jediné tělo neporušené. Posbírali jsme části těl a biologický materiál,“ řekl plukovník Patrick Touron, zástupce ředitele kriminálního ústavu národní policie.

Problémem je samotný terén, kde se neštěstí odehrálo. „Jsou tu svahy se sklonem 40 až 60 stupňů, kamenná suť. Některé části pátrání bylo nutné odvolat s ohledem na terén se slínovcovou sutí, kde hrozí sesuvy, což představuje riziko pro policisty pracující na místě neštěstí,“ dodal s tím, že vyšetřovatele neustále musí jistit horolezci. „Bezpečnost je pro nás klíčová, ale v důsledku toho se vyzvedávání obětí k naší velké lítosti trochu prodlužuje,“ řekl Touron.

Nalezené lidské pozůstatky přepravují vrtulníky do laboratoře, kterou si policie vytvořila v městečku Seynes vzdáleném asi deset kilometrů od místa nehody. V laboratoři, jejíž přesnou lokaci drží policie v tajnosti, pracuje asi padesát soudních lékařů a dentistů i policistů na identifikaci obětí. „Zmobilizovali jsme policejní techniky podílející se běžně na vyšetřování scén zločinu, abychom mohli vrátit těla obětí jejich blízkým v co nejkratší době,“ řekl Touron. Upřesnil, že při podobných katastrofách se 90 procent identifikací provádí podle zubních záznamů. „Je to přesný prvek k identifikaci i u těch těl, která jsou po pádu značně poškozená,“ vysvětlil. Od začátku pátrání se podle něj do laboratoře dostalo k prozkoumání už 400 až 600 různých částí. „To vše jsou klasické techniky, které normálně používáme,“ řekl Touron. Nezvyklá je podle něj skutečnost, že k cestě na místo neštěstí jsou potřeba vrtulníky a zkušení horolezci, kteří vyšetřovatele jistí.

Pátrání po obětech leteckého neštěstí v Alpách
Zdroj: ČTK/ABACA
Autor: Cournut Geoffroy