Londýn chce za vjezd dieselového vozu 10 liber

Londýn - Britská města vyrazila do boje proti znečištěnému ovzduší. Kritika se snáší hlavně na dieselové motory, které podle ekologů i politiků v současnosti způsobují největší škody. Třeba Londýn navrhuje, aby auta s naftovými motory platila za vjezd do metropole 10 liber denně. Omezování automobilového provozu navíc plánují i další evropské státy.
Video Ekonomika ČT24: Británie omezuje automobilový provoz ve městech
video

Ekonomika ČT24: Británie omezuje automobilový provoz ve městech

Důvodů, proč si britští řidiči oblíbili vznětové motory, je hned několik. Kromě menší spotřeby například nižší daň, kterou mohou uplatňovat už od roku 2001. Jejich popularita je proto na ostrovech veliká. „Preferuji dieselový motor. I když je pořizovací cena trošku dražší, jeho provoz je pro mě výhodný,“ potvrzuje řidič a majitel dieselového vozu.

Podle názoru ekologů už ale dieselové motory nejsou zdaleka tak šetrné, jak se původně předpokládalo. Jejich podpora proto prý musí skončit. „Dieselové motory byly považovány za úspornější. Hlavně proto, že při jízdě produkují méně skleníkových plynů. Teď ale víme, že jsou zdrojem dvou nejškodlivějších látek pro ovzduší, které vážně poškozují zdraví,“ tvrdí prezident Environment Protection UK John Murlis.

A důrazná varování ekologů už vyslyšeli i politici. Například konzervativní starosta Londýna Boris Johnson navrhl denní poplatek pro auta s naftovými motory. Za vjezd do hlavního města by měli jejich řidiči platit asi 10 liber denně. Někteří obyvatelé britské metropole tento krok vítají, samotní šoféři to ale považují jen za další zbytečný výdaj a tvrdí, že naftové motory se jen zbytečně démonizují.

Londýnský starosta Boris Johnson preferuje více než automobil jízdu na kole s britskou herečkou a modelkou Kelly Brook
Zdroj: ČTK/PA
Autor: John Stillwell
  • Mike Hawes, výkonný ředitel Sdružení výrobců automobilů: „Kvalita ovzduší je problém, který se týká mnoha měst ve Velké Británii, ale není to jen chyba vznětových motorů. Nejnovější dieselové motory jsou naopak šetrnější, než kdy byly, je to znát i na úrovni znečištění ve městech.“

Snížit množství výfukových plynů se kromě Velké Británie snaží i další evropské státy. Například velká německá města podmiňují vjezd do centra nalepením zpoplatněných emisních známek. Úplný zákaz vjezdu nákladních vozů chce už letos zavést taky Paříž. Pravidla by se navíc měla v budoucnu ještě zpřísňovat.

Ekologické plakety v Německu

Emisní plaketyOd 1. ledna 2008 platí ve vybraných německých městech také povinnost mít při vjezdu do centra ekologickou plaketu. Tu lze koupit na několika vybraných místech po celé ČR. K jejímu vystavení je nutné předložit originál velkého technického průkazu a zaplatit zpravidla 300 Kč. Za vjezd do tzv. „Umwelt ZONE“ bez příslušné plakety hrozí v Německu pokuta 80 eur (téměř 2200 Kč).

Emisní stupně ekologických plaket

  • 1. emisní stupeň (bez plakety)
  • 2. emisní stupeň (červená plaketa)
  • 3. emisní stupeň (žlutá plaketa)
  • 4. emisní stupeň (zelená plaketa)
Více informací na webu ÚAMK.