Co všechno se na letadle kontroluje před startem?

Praha – Vyhnout se leteckým neštěstím podobným tomu, jaké se stalo ve francouzských Alpách, se asi nepodaří nikdy, přísné předletové kontroly ale mohou mnohému zabránit. Mechanici musí letadlo prohlédnout každých 24 hodin a před každým odletem se do kontroly pustí i sám kapitán. Právě on totiž odpovídá za bezpečí cestujících.

Předletová příprava začíná v kokpitu letadla, kde kapitán zapne veškeré systémy nutné k letu. Vnitřní kontrola ale nestačí a po nahození systémů následuje venkovní prohlídka stroje. Ta začíná u motoru, kde je nutné prohlédnout lopatky. Ty by třeba po srážce s ptákem mohly být poničené nebo ohnuté a při vzletu by mohl vysadit motor.

Pilot Aleš Vycudilík, který pro České aerolinie pracuje už 25 let, poznamenává, že před několika měsíci se zavedlo třeba kontrolování palivového panelu, jestli v něm není jakýkoliv cizí předmět – třeba bomba. Na hlavním podvozku se pak kontroluje stav pneumatik – jestli nejsou poškozené nebo jestli nedochází k úniku hydraulické kapaliny. Problém znamená i nečistota na snímači tlaku. „Máme tři rychloměry, jeden z nich by nemusel ukazovat správně, tím pádem by se letadlo velice špatně ovládalo,“ říká Vycudilík.

Každý pilot kontroluje zhruba stovku položek – od venkovních skříněk přes brzdy, navigační a komunikační systém, elektrické systémy, autopilota, požární ochranu až po palivo. Pokud něco není v pořádku, volá pilot mechanika, který ostatně letadlo vidí na pravidelných denních a týdenních prohlídkách. Teprve po ukončení předletové přípravy mohou na palubu cestující.

Video Před odletem kontroluje stroj sám kapitán
video

Před odletem kontroluje stroj sám kapitán