Nikdo neví, proč letadlo spadlo. Počasí bylo dobré, pilot zkušený

Paříž - Záchranáři objevili jednu z černých skříněk německého letadla zříceného ve francouzských Alpách, u druhé skříňky byl údajně zachycen signál. Příčiny neštěstí ale stalé nejsou známé: Meteorologické podmínky byly v pořádku, pilot v kokpitu létal u Germanwings už deset let a samotné letadlo Airbus A320 prošlo ještě včera rutinní kontrolou. Přesto dnešní let 4U 9525 z Barcelony do Düsseldorfu skončil tragédií – všech 144 cestujících včetně dvou malých dětí zemřelo a s nimi i šestičlenná posádka.
Video Události: Zatím nejsou známy žádné příčiny pádu letadla
video

Události: Zatím nejsou známy žádné příčiny pádu letadla

Události: Zatím nejsou známy žádné příčiny pádu letadla

Události: Havárie letadla ve Francii

Horizont ČT24 k tragédii letu 4U 9525

Události: Nejhorší letecká neštěstí v Evropě

Letadlo vzlétlo z barcelonského letiště v 9:55 směrem k Německu. V 10:53 byl ale přerušen kontakt s francouzskými radary a o několik minut později se airbus zřítil. Podle vyjádření samotné aerolinky Germanwings není jasné, proč pilot zahájil osmiminutový sestup, kdy se dostal z původní výšky 12 000 metrů do přibližně 1500 metrů.

Pátrání po troskách letadla Germanwings
Zdroj: ČTK/News Pictures/Securite Civile

V podstatě okamžitě po pádu se vyrojila řada spekulací, proč k události došlo. Meteorologové hned zpočátku vyloučili, že by důvodem bylo počasí. „Je vysoce nepravděpodobné, že počasí bylo prvotní příčinou pádu. Letadlo letělo v hladině okolo 1500 metrů, kam nedosahovala výška oblačnosti, která se tam vyskytuje. Není tam ani bouřková oblačnost, nejbližší bouřky jsou až v oblasti Středozemního moře a potom severní Afriky. Přímo na trase toho letu žádné bouřky nejsou a oblačnost dosahuje zhruba jenom do výše sedmi nebo osmi kilometrů,“ říká Petr Dvořák, meteorolog z Odboru letecké meteorologie ČHMÚ.

Někteří lidé se zase pozastavovali nad stářím letounu – pro Lufthansu, která je mateřskou firmou Germanwings, totiž tento konkrétní airbus létal už od roku 1991. „Hovoří se o stáří toho letadla, jež opravdu patří k těm nejstarším, která u té společnosti létají či létala – to je vlastně takový středobod té debaty,“ prohlásil bezprostředně po prvních informacích publicista Jaroslav Šonka. Podle inspektora Boeingu 737 Vladimíra Peroutky je ale věk 24 let považován za naprosto normální. A také šéf Germanwings vyloučil, že by nehoda nějak souvisela se stářím letounu. Poslední velkou kontrolou prošel airbus v létě roku 2013.

Letadlo nevyslalo nouzový signál

Agentura AFP s odvoláním na informace úřadu pro řízení leteckého provozu oznámila, že letadlo nevyslalo žádný nouzový signál. Byl to prý právě úřad pro řízení leteckého provozu, kdo poznal, že je letadlo v nouzi. Tuto informaci ale nechtěly Germanwings potvrdit ani vyvrátit s tím, že k nim přicházejí rozporuplné informace.

Letecký publicista Martin Velek ale upozorňuje ještě na další možné scénáře. „Je tam velmi hustý letecký provoz a není vyloučeno nějaké sblížení. Francouzi spekulují o tom, že mohlo dojít ke kolizi, ale to by těch letadel asi bylo víc. A je tam ještě jedna podstatná věc – letadlo velice rychle sestoupilo do zhruba 1500 metrů a to je v těchto Alpách hluboko pod vrcholky, které dosahují bezmála 5000,“ vysvětluje a dodává, že vysvětlením tohoto poklesu může být technická závada.

Video Germanwings: Zatím nevíme, co pád způsobilo
video

Germanwings: Zatím nevíme, co pád způsobilo

Germanwings: Zatím nevíme, co pád způsobilo

Meteorolog ČT: Žádné bouřky v oblasti nebyly

Velek: Stále můžeme jenom spekulovat

Velek ale nevylučuje, že by mohlo jít o několik menších problémů, které se nakonec sečetly a vyústily v tragédii – spekuluje se o dekompresi letadla, ze které, když připočteme nepozornost pilotů, může nastat nebezpečná situace. Vedle toho se objevují informace o tom, že v Barceloně nabralo letadlo zpoždění kvůli opravě nějaké závady. To znamená, že když odlétalo, muselo mít za sebou kontrolu, která shledala, že let už je po opravě bezpečný.

Šéfpilot Germanwings dnes na tiskové konferenci vyvrátil další verzi, která pracovala s několik týdnů starou informací o tom, že aerolinky mají problémy s palubními počítači. Ty byly podle šéfpilota už vyměněny za nejnovější verzi a nemohly tak být příčinou nehody.

„V tuto chvíli se musíme starat hlavně o rodinné příslušníky obětí, a jestli byla nějaká technická příčina nebo chyba posádky nebo nějaká provozní příčina – to všechno se budeme spolu s experty Airbusu snažit zjistit,“ prohlásil šéf Germanwings Thomas Winkelmann, který dodal, že na místo neštěstí vyráží expertní skupina Germanwings, Lufhansy a Airbusu, která se bude podílet na co nejrychlejším vyšetření pádu letadla.

Na jihu francouzských Alp se dnes zřítil letoun typu Airbus A320. Podle informací Germanwings bylo na palubě 144 cestujících a šest členů posádky. Nikdo z nich nepřežil. Jednalo se o let společnosti Germanwings, filiálky Lufthansy, z Barcelony do Düsseldorfu. Let 4U 9525 se ztratil z radaru nedaleko obce Digne v jižní Francii. Mezi oběťmi by mělo být minimálně 45 Španělů. Letadlem vedle nich cestovali také Němci a Turci. Žádný Francouz na palubě zřejmě nebyl. Na palubě bylo i 16 německých školáků, kteří se vraceli ze Španělska z výměnného pobytu.