První stopa po MH370? Australané zkoumají vyplavený ubrousek

Perth – Australští experti zkoumají ubrousek, který by mohl pocházet z pohřešovaného malajsijského letadla. Malý vlhčený ubrousek ještě v původním obalu s logem společnosti Malaysia Airlines byl vyplaven na pláži severně od Perthu, kde ho loni v červenci našli náhodní chodci. Informace se dostala na veřejnost jen pár dní po ročním výročí zmizení letu MH370. Ani mohutná mezinárodní pátrací akce zatím neobjasnila, jak, kde a proč stroj zmizel.

Pokud vlhčený ubrousek o velikosti 6 krát 8 centimetrů opravdu pochází z malajsijského letadla, musel po moři urazit zhruba 2000 kilometrů. Experti australskému Daily Telegraphu potvrdili, že je možné, aby takto malý objekt tuto vzdálenost uplaval, aniž by byl poškozen.

„Nicméně je nepravděpodobné, aby tak obyčejný předmět bez jakéhokoliv unikátního označení mol být s určitostí označen jako předmět pocházející z MH370,“ upozorňuje The Sydney Morning Herald.

/*json*/{"map":{"lat":-30.86121179455176,"lng":114.3650196790527,"zoom":6,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":{"0":{"lat":-30.500898887484357,"lng":115.06307601928711,"type":"","description":"Ubrousek byl nalezen asi 200 kilometrů severně od Perthu."}},"polylines":{},"circles":{},"polygons":{},"rectangles":{}}/*json*/

Letoun společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě beze stopy zmizel 8. března 2014 na cestě z Kuala Lumpur do Pekingu. Předpokládá se, že stroj se zřítil v jižní části Indického oceánu západně od australského pobřeží, když se z neobjasněných důvodů odklonil od své trasy. Největší část cestujících tvořili Číňané.

Podle vyšetřovací zprávy zveřejněné právě k ročnímu výročí zmizení měl letoun prošlé baterie podmořského lokátoru a už rok před nehodou mohly být vybité.

Pátrání po stroji probíhá v oblasti o rozloze 60 000 kilometrů čtverečních, ve vzdálenosti asi 1600 kilometrů od australského pobřeží. Australský premiér minulý týden oznámil, že v pátrání v tomto rozsahu není možné pokračovat donekonečna. Náklady na akci ve výši přibližně 120 milionů australských dolarů (asi 2,3 miliardy Kč) hradí společně Austrálie a Malajsie. 

Z pátrání po MH370 sice nevzešly žádné poznatky ohledně katastrofy letadla, ale vyplynuly z něj objevy, které budou mít do budoucna větší dopad a význam než samotné nalezení trosek boeingu.

NOVÉ PODVODNÍ MAPY

V Indickém oceánu západně od Austrálie, kde se podle odborníků letadlo patrně zřítilo, zmapovali vědci mořské dno, aby pomohli při pátrání po troskách. Předchozí mapy spoléhaly na satelitní údaje, které poskytují jen hrubé odhady o hloubce oceánu. Nyní vědci s pomocí sonarových sond na lodích zmapovali území o rozloze zhruba 200 000 čtverečních kilometrů a objevili dosud neznámé příkopy a podmořské hory, které se mohou rovnat těm na povrchu Austrálie. 

LEPŠÍ PŘEDPOVÍDÁNÍ TSUNAMI

Až budou zveřejněny trojrozměrné mapy nově prozkoumané části mořského dna, pomůže to vědcům lépe pochopit, které oblasti by během zemětřesení mohly být náchylné k podmořským sesuvům půdy. Ty mohou způsobit nebo zhoršit vlnu tsunami. Díky těmto informacím budou moci vědci vytipovat oblasti na australském západním pobřeží, které by byly při tsunami obzvláště zranitelné - a připravit pro ně lepší systém varování obyvatel.

VYLEPŠENÉ PÁTRÁNÍ A ZÁCHRANA

Znalost topografie dna oceánu také vědcům pomáhá předpovídat oceánské proudy. To je prospěšné pro cokoli od projekcí, kam mohla být zanesena poškozená loď, přes záchranné operace až pro lepší pochopení, jak se mořské druhy živočichů a rostlin šíří do nových oblastí. A může to také pomoci při zkoumání, jak se oceánem šíří teplo; to mohou využít meteorologové, aby zpřesnili předpovědi počasí.

LEPŠÍ SLEDOVÁNÍ LETADEL

Letecký průmysl se z havárie letu číslo 370 poučil, že je třeba zvýšit sledování letadel, a to i v případě, že mají celou cestu absolvovat nad pevninou. Mezinárodní organizace pro civilní letectví, která je součástí OSN, navrhla, aby letecké společnosti vyžadovaly udání pozice všech letadel po 15 minutách. Předpokládá se, že tento požadavek bude zaveden do praxe od listopadu 2016.

VYLEPŠENÉ MNOHONÁRODNÍ PÁTRÁNÍ

Experti se shodují, že když situace vyžadovala další mnohonárodní pátrání po dalším zmizelém letadle, všechno běželo mnohem hladčeji díky lekcím, které vyplynuly z hledání letu číslo 370. Tím pátráním bylo hledání letadla AirAsia letu číslo 8501, který se zřítil do Jávského moře nedaleko Indonésie. Zahynulo všech 162 lidí na palubě.

MOŽNÉ VYLEPŠENÍ DRUŽIC

Pátrání po letadle odhalilo některá omezení stávajících družicových snímků. To by v dlouhodobém měřítku mohlo společnosti přimět, aby vylepšily technické schopnosti svých satelitů - například tím, že budou schopné zjišťovat i odlišné vlnové délky světla.

OKÉNKO DO HISTORIE

Nově pořízené podmořské mapy mohou vědcům ukázat, jak se natahovaly a odsouvaly od sebe části zemské kůry před miliony let. Tento proces pokračuje i nyní a pomalu vzdaluje Austrálii od Antarktidy.