Solární letoun má za sebou první etapu cesty kolem světa

Abú Zabí - Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 dnes úspěšně absolvoval první z 12 etap pokusu o oblétnutí světa bez kapky paliva. Brzy ráno vzlétl z Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech a po třináctihodinovém letu dorazil do Maskatu v Ománu. Hned zítra stroj vystartuje na další etapu. Cesta, kterou se svým strojem absolvují dva švýcarští zakladatelé projektu Solar Impulse, má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dní.

Stroj je vylepšenou verzí prvního letadla Solar Impulse, které bylo vyzkoušeno při přeletech nad Evropou, Afrikou a USA. Na povrchu má více než 17 000 fotovoltaických článků - z nich se s pomocí lithiových baterií dodává energie čtyřem motorům. Letadlo má rozpětí křídel 72 metrů, což je více, než má Boeing 747. Váží ale jen 2,3 tuny, tedy asi jako větší osobní automobil.

Piloti Bertrand Piccard a André Borschberg v neděli vyjádřili naději, že jejich let podpoří rozvoj nových technologií šetrných k životnímu prostředí. Letoun je jednosedadlový, takže se piloti budou při mezipřistáních střídat. Celý podnik podle obou Švýcarů zajišťuje 130 lidí. Z nich 65 bude s oběma letci cestovat kolem světa a zajišťovat logistiku, zbylých 65 bude v Monaku v kontrolním středisku.

Trasa je rozdělena na 12 etap a vede přes Indii, Čínu a USA. Aniž letadlo použije kapku benzinu, musí překonat dva oceány a vzdálenost 35 000 kilometrů. Poletí průměrnou rychlostí mezi 50 a 100 kilometry za hodinu v maximální výšce 8 500 metrů.

První úsek do ománského Maskatu, dlouhý asi 400 kilometrů, Solar Impulse urazil skoro přesně za 13 hodin. Do Abú Zabí, odkud se na pouť kolem zeměkoule vydal, by se měl vrátit ke konci července nebo počátkem srpna.

  • Stroj by měl znovu vzlétnout již v úterý ráno. Čeká ho let do města Ahmadabádu v indickém státu Gudžarát. Letecká trasa mezi Maskatem a Ahmadabádem je dlouhá kolem 1500 kilometrů.

Borschberg už dříve o výběru místa řekl, že pro zahájení cesty je Blízký východ nejvýhodnější. Umožňuje podle něj přeletět nad Indií a Čínou na začátku sezony a vrátit se za dobrého počasí.

Podle Borschberga je akce výzvou spíše lidskou než technickou. „Technicky vzato je to letadlo, které může letět dnem i nocí a které má prakticky nekonečnou vytrvalost,“ řekl. Pokud jde o energii stroje, nemá obavy. „Otázkou ale je, jak odolný bude pilot, až bude muset téměř celý týden letět přes oceán,“ dodal.

Nejdelší etapou na trase bude přelet z čínského Nankingu na tichomořské Havajské ostrovy. Potrvá pět dní a pro pilota v těsném kokpitu letadla to bude velká prověrka výdrže.

Bertrand Piccard a André Borschberg představili Solar Impulse 2
Zdroj: Laurent Gillieron/ČTK/AP