Test evropského raketoplánu dopadl dobře

Kourou - Evropská vesmírná agentura (ESA) úspěšně vyzkoušela prototyp svého raketoplánu IXV (Intermediate eXpérimental Vehicle). Z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně jej dopravila do vesmíru nosná raketa Vega, po stominutovém letu přistál ve vlnách Tichého oceánu. Během letu proběhl test řady nových systémů, zejména nového tepelného štítu. Let monitorovalo více než 300 senzorů.

„Mise proběhla přesně podle plánu. Nemohlo to být lepší,“ prohlásil generální ředitel Evropské vesmírné agentury Jean-Jacques Dordain.

ESA se snaží vyvinout vlastní opakovatelně využitelný vesmírný dopravní prostředek, s nímž by bylo možné přistát na ranvejích jako s letounem. Využití takových raketoplánů by výrazně snížilo náklady kosmických letů, umožnilo by pilotované lety do vesmíru i zpět a vědci by navíc mohli dopravovat na Zemi vzorky z jiných vesmírných těles, jako například z komet.

Program i s vývojem IXV podle Evropské vesmírné agentury stál kolem 150 milionů eur (přes čtyři miliardy korun). Projekt evropského vesmírného člunu se podobá programu raketoplánů amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA), který skončil v roce 2011 po 30 letech využívání. Dnes testovaný prototyp o hmotnosti dvou tun a délce pěti metrů ale nemá křídla jako normální raketoplán, jen menší klapky k řízení letu. Jeho tvar ale i tak umožňuje lehce klouzavý let.

Vega s IXV odstartovala ve 14:40 našeho času, tedy se čtyřicetiminutovým zpožděním proti plánu, které způsobily problémy se systémem přenosu dat. Nosná raketa se podle informace na webu ESA oddělila ve výšce 340 kilometrů a experimentální raketoplán pokračoval ve stoupání sám až na 412 kilometrů, než zahájil sestup. Stroj pak postupně zpomalil klesání z hypersonické rychlosti (nad 5 Machů) na nadzvukovou rychlost jednoho Machu (1 225 kilometrů za hodinu). Na hladinu oceánu se nakonec snesl na padácích. IXV podle ESA během autonomního letu testoval důležité systémy a shromažďoval údaje, které mají pomoci při dalším vývoji budoucích raketoplánů.

Podle ESA rychlost při zpětném vstupu do atmosféry dosahovala 7,5 kilometru za sekundu (27 000 kilometrů za hodinu), takže IXV podstoupil stejné podmínky, jakým jsou vystaveny lodě při návratu z oběžné dráhy kolem Země.