Ztracený boeing: Malajsie označila zmizení MH370 za nehodu

Kuala Lumpur - Pátrání po troskách ještě neskončilo, malajsijské úřady už ale oficiálně označily zmizení MH370 za nehodu. Z radarů se letadlo ztratilo loni v březnu na cestě z Kuala Lumpuru do Pekingu. Neštěstí podle úřadů nikdo nepřežil. Rodiny obětí by se tak mohly dočkat odškodnění.

Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines zmizel z obrazovek radarů v noci na 8. března loňského roku. Předpokládá se, že se zřítil v jižní části Indického oceánu západně od australského pobřeží poté, co se z neznámých důvodů odklonil od své trasy.

Na rozsáhlých pátracích akcích se podílelo mnoho států, využita byla nejmodernější technika včetně sonarů, videokamer či senzorů tryskového paliva. I přesto se vrak letadla dodnes nepodařilo najít. Nedávno se objevil názor francouzského leteckého experta, podle nějž mohla letoun sestřelit americká armáda v obavách před teroristickým útokem podobným tomu z 11. září 2001.

Co se stalo 8. března 2014?

Malajsijské letadlo odstartovalo z letiště v Kuala Lumpuru 8. března 41 minut po půlnoci.
Malaysia Airlines tvrdí, že se strojem ztratilo kontakt necelou hodinu po startu. Piloti nevyslali žádný nouzový signál. Letoví kontroloři na zemi zachytili jako poslední zprávu z kokpitu letadla rozloučení „Dobrou noc, MH370“. Uvolněným hlasem to měl pronést kapitán nebo druhý pilot. O pár minut později byl vypnut sekundární radar: stroj právě vletěl do vietnamského vzdušného prostoru nad Jihočínské moře. Záznamy z thajských vojenských radarů potvrdily, že se letoun posléze obrátil na západ a pak na sever přes Andamanské moře. Podle BBC existují důkazy, že se letoun snažil navázat kontakt ještě po osmé hodině ráno. Pak zmizel úplně.


Boeing oficiálně zmizel, rodiny by měly dostat odškodné

Malajsijské úřady oznámily, že hledání trosek letadla pokračuje. Všech 239 osob na palubě ale považují za mrtvé. „S těžkým srdcem a hlubokým zármutkem prohlašujeme, že let MH370 společnosti Malaysia Airlines se stal obětí nehody,“ uvedl v televizním projevu šéf malajsijské agentury pro civilní letectví Azharuddin Abdul Rahman. 

Prohlášení malajsijských úřadů sledovaly v přímém přenosu i rodiny obětí. Ty se nechtějí se smrtí svých blízkých smířit. Chybí jim důkazy a vládnímu vyjádření nevěří. „Zajímalo by mě, jestli vůbec můžou prohlásit cestující za mrtvé, aniž by našli trosky letadla,“ zlobí se mluvčí příbuzných čínských pasažérů Ťiang Chuej. „Jsme z toho zničení. Není to možné, nevěříme ničemu z toho, co říkají,“ konstatovala sestra jednoho z cestujících Taj Šu-čchin.

Video Velek k MH370: Je to jako hledat jehlu v kupce sena
video

Velek k MH370: Je to jako hledat jehlu v kupce sena

Velek k MH370: Je to jako hledat jehlu v kupce sena

stu: 15:45, 29.1.2015

Úřady oficiálně: Malajsijský letoun měl nehodu

Zmizení MH370 byla podle úřadů nehoda

Někteří příbuzní obětí dostali už loni od pojišťoven počáteční odškodné 50 tisíc dolarů (1,2 milionu korun). Úřady jim ale sdělily, že ohledně plného odškodného je třeba vyčkat, dokud nebude letadlo definitivně prohlášeno za ztracené.

Malajsijské aerolinky zažily těžký rok. Loni v létě bylo pravděpodobně sestřeleno další její letadlo nad východní Ukrajinou. Společnost chce propustit hodlá třetinu svých zaměstnanců a není jisté, zda nezruší i některé mezinárodními lety.

KDYŽ LETADLO BEZE STOPY ZMIZÍ…

2009 - Let Air France 447

Airbus A330 letecké společnosti Air France zmizel v roce 2009 nad Atlantikem cestou z Ria de Janeira do Paříže. Stejně jako v případě letu Malaysia Airlines ani piloti Air France nevyslali žádný nouzový signál. Vyšetřovatelé nenašli a nezjistili o osudu letadla s 228 lidmi na palubě nic celých pět dní od jeho zmizení, než záchranné a pátrací týmy konečně objevily část ocasu ve vodě. Samotné trosky letadla se na dně našly až za dva roky a trvalo další rok, než vyšetřovatelé stanovili příčinu neštěstí - krystalky ledu, které zablokovaly rychlostní senzory letadla, což vedlo ke smrtícímu poklesu vztlaku pod křídly.

1999 - Let Egyptair 990

Letoun Boeing 767 na cestě z New Yorku do Káhiry se zřítil v roce 1999 krátce po startu a zahynulo všech 200 lidí na palubě. Po dvouletém vyšetřování NTBS došel k závěru, že střídající druhý pilot v kokpitu úmyslně způsobil nehodu. Důkazy zahrnovaly trajektorii letadla, stejně jako hlasový záznam z kokpitu a další údaje naznačující, že se kapitán letadla a druhý pilot prali o kontrolu nad strojem během posledních minut před neštěstím. Druhý pilot opakovaně prohlašoval: „Spoléhám na boha.“ Egyptská vláda ale tuto verzi událostí zpochybnila a vydala vlastní zprávu, podle níž nehodu způsobilo mechanické selhání kontroly stoupání letadla.

1996 - Let TWA 800

V roce 1996 vybuchl a zřítil se krátce po startu z newyorského Mezinárodního letiště Johna F. Kennedyho letoun Boeing 747, který měl letět do Evropy. Zahynulo všech 230 lidí na palubě. Po čtyřletém vyšetřování Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTBS) zjistil, že pravděpodobnou příčinou byl výbuch palivové nádrže způsobený vadnou elektroinstalací. Stále ale koluje řada konspiračních teorií, podle nichž šlo například o bombu nebo odpálenou raketu; na toto téma byl natočen i dokument odvysílaný ve stejném roce.

1972 - Cessna s americkými politiky

Republikáni Hale Boggs, který byl v té době vůdcem většiny v americké sněmovně, a Nick Begich nastoupili v roce 1972 do dvoumotorové Cessny v aljašském Anchorage. Letoun zmizel cestou do Juneau na Aljašce. Letadlo se nikdy nenašlo navzdory 39 dní trvajícímu pátrání, které list The Washington Post označil za „největší v dějinách Aljašky“. Zapojilo se do něj více než 70 letadel, která nalétala 3 600 hodin. Okamžitě se vynořily konspirační teorie opírající se o to, že Boggs byl členem Warrenovy komise, která měla prošetřit okolnosti atentátu na Johna Fitzgeralda Kennedyho. Případně se spekulovalo o tom, že Begiche „zavraždili Srbové kvůli jeho chorvatskému původu“.

1962 - Let Flying Tiger Line 739

V roce 1962 letoun Lockheed L-1049 Super Constellation najatý americkou armádou, aby přepravil téměř 100 vojáků z Kalifornie do tehdejšího Saigonu, doplnil palivo na Guamu a mířil na Filipíny, když beze stopy či nouzového signálu zmizel. V té době jeho zmizení vyvolalo rozsáhlé pátrání ze vzduchu i na moři a také řadu konspiračních teorií. Mezi nimi byla možná sabotáž, únos, či dokonce sestřelení vlastními silami. Přesná příčina nebyla nikdy zjištěna a vrak se nenašel.

1937 - Zmizení Amelie Earhartové

Patrně nejvytrvalejší letecká záhada všech dob se točí kolem otázky, co se stalo s letounem Lockheed Electra, který v roce 1937 pilotovala slavná Amelia Earhartová a její navigátor Fred Noonan. Společně vyrazili na pokus obletět svět a nikdo o nich víc neslyšel. Mnozí věří, že jí jednoduše došlo palivo a spadla do vody nedaleko ostrova Howland uprostřed Pacifiku. Koluje ale stále značné množství konspiračních teorií včetně té, že ji unesli Japonci.