Letadlo AirAsia možná přistálo na hladině, smetly ho ale vlny

Jakarta - Pilot airbusu společnosti AirAsia se možná snažil nouzově přistát, letadlo ale prohrálo boj s vysokými vlnami. Myslí si to někteří analytici. Pátrací týmy objevily v místě pádu mimo jiné bezpečnostní skluzavku. Nepříznivé počasí dál komplikuje pátrání po obětech a trupu letadla. Záchranáři zatím vyzvedli z Jávského moře pozůstatky třiceti cestujících. Stále ale zbývá nalézt černé skříňky. Pátrá po nich i speciální mezinárodní tým vybavený akustickým zařízením.
Video Pátrací týmy nalezly další oběti z indonéského airbusu
video

Pátrací týmy nalezly další oběti z indonéského airbusu

Airbus společnosti AirAsia se zřítil v neděli u ostrova Borneo. Zahynulo všech 162 cestujících. Příčiny třetí zatím nevysvětlené tragédie asijských aerolinek v minulém roce vyvolávají mnoho dohadů a spekulací. Pilot před pádem požádal o možnost dostat stroj do větší výšky - zřejmě kvůli bouřce. Podle vyšetřovatelů letadlo možná nezvládlo tak prudký výstup.

Polohový lokátor ale nereagoval, když se stroj zřítil. Odborníci tvrdí, že zkušený pilot možná provedl nouzové přistání, které stroj úplně nezničilo. „Lokátor by fungoval při dopadu na zem, do moře i v horách. Domnívám se, že nefungoval, protože nebyl při přistání žádný velký tlak. Pilotům se podařilo přistát na hladinu moře,“ míní Dudi Sudibyo, letecký publicista z časopisu Angkasa.

Pokus o nouzové přistání, který nevyšel?

Podle odborníků, na které odkazuje například agentura AFP, se letoun teoreticky mohl pokoušet na hladině nouzově přistát, následně ho ale smetly vysoké vlny. Proti tomuto tvrzení ovšem hovoří fakt, že nalezené oběti na sobě neměly vesty.

  • Kromě pozůstatků obětí se zatím v moři poblíž místa, kde se letoun mohl zřítit, podařilo najít kufr, bezpečnostní skluzavku a záchrannou vestu.

Na místo neštěstí dnes dorazila loď se dvěma zařízeními na vyhledávání podmořských akustických signálů. Na lodi je tým francouzských, singapurských a indonéských expertů. Pátrání se soustřeďuje na oblast v severní části Jávského moře, kde se našly trosky letounu a několik těl. Pomáhá i bezposádková miniponorka.

Na identifikaci pozůstatků pracuje nemocnice v indonéské Surabaji. Ta se už připravila na příjem nových těl. „Doufám, že pátrací operace bude rychle dokončena a všechna těla vyzvednuta. Doufám, že se pozůstalí rychle dozvědí o posledním vývoji. Myslím, že příbuzní budou schopni přijmout informace, když už vědí, co se stalo s pasažéry a posádkou,“ konstatovala dobrovolnice Tan Junitová. 

Vzdušné operace musely týmy nedlouho po obnovení pátrání přerušit kvůli nečekané změně počasí. „Budeme hledat pomocí našich lodí. Asistovat nám budou i další, které mají k dispozici podmořský průzkumný systém,“ prohlásil šéf záchranné operace. 

Martin Salajka, letecký publicista

„Podle posledních zpráv je v oblasti už kolem 90 lodí a zdá se, že se daří odhadnout polohu, kde by letadlo mohlo být. Nikdy neříkej nikdy, vzhledem k nepříznivému počasí je ale velmi nepravděpodobné, že by někdo přežil. Všechno nasvědčuje tomu, že právě špatné počasí bylo příčinou havárie. Jak a proč, to už jsou spekulace. Zřejmě se pilotům nepodařilo se tropické bouřce vyhnout.“


Specialisté stále nenašli hlavní části zříceného letounu. Zprávy o tom, že záběry ze sonarů pod hladinou identifikovaly temný předmět, který by mohl být trupem letadla, se zatím nepotvrdily. Pátrací týmy se zaměřily na rozlohu, jako je šestina území České republiky.