Mezi Ženevou a Paříží se srazil vlak TGV s kamionem

Paříž - Smrt jedné osoby a zranění 34 dalších si vyžádala nehoda francouzského rychlovlaku TGV, který se dnes na východě Francie srazil s kamiónem. Stav tří ze zraněných ve vlaku na trase z Paříže do Ženevy si vyžádal jejich hospitalizaci. Sdělily to místní úřady.

Vlaková souprava se střetla s nákladním autem na železničním přejezdu kolem 9:30 SEČ nedaleko města Bourg-en-Bresse u hranice se Švýcarskem. Na místě zahynul řidič vozidla, zatímco 31 cestujících vlaku utrpělo lehké zranění, další dva byli postiženi vážněji. Také strojvedoucí soupravy byl zraněn vážně, ale ani jeho život není podle lékařů ohrožen.

Příčina této u TGV neobvyklé nehody není zatím jasná. Kamión převážel blíže neupřesněný mimořádný náklad velkých rozměrů. Vjel na přejezd při zdvižených závorách a z dosud neznámých důvodů se zastavil na trati a závory se zavřely dříve, než odjel, řekl představitel místní správy Pascal Gauci.

Komentáře médií se dohadují, že mohla být vadná signalizace na přejezdu, nebo že automobil mohl mít s ohledem na svůj náklad náhlý problém při překonávání přejezdu.

Podle státní železniční společnosti SNCF rychlovlak jel před nárazem rychlostí kolem 100 kilometrů v hodině a nejspíš brzdil, při srážce pak vykolejil. Dřívější zprávy hovořily o rychlosti 160 kilometrů v hodině. Kamión byl podle očitých svědků nárazem zničen a odmrštěn vedle trati.

„Měli jsme štěstí, že vlak nejel svou maximální rychlostí,“ usoudil jistý cestující z rychlovlaku TGV, který na speciálně upravené a střežené železniční trati snadno překračuje rychlost 300 kilometrů v hodině.

Na místo neštěstí přijela stovka záchranářů. S pomocí vrtulníků a aut rychle evakuovali i všech zbylých asi 160 cestujících vlaku do nedaleké obce Tossiat. Odtud mohli jet náhradní autobusovou dopravou do cílové stanice, nebo zpět do francouzské metropole.

První superexpresy TGV začaly jezdit v roce 1981 a nyní spojují všechny části země. Jsou pýchou Francie a v mnohém změnily život tamních obyvatel. Umožnily například, aby do Paříže dojížděli denně za prací lidé až ze vzdálenosti 200 kilometrů, a na některých linkách se staly významným konkurentem letadel. Například si 800 kilometrů dělících centrum Paříže od Marseille překoná TGV za tři hodiny. TGV se také zatím vyznačují velmi malou poruchovostí a nehodovostí.