Americkou volební kampaň připravují obrovské týmy expertů

Praha/Des Moines - V Iowě, na americkém středozápadě, skončila volební shromáždění, ve kterých voliči jako první ve Spojených státech vybírali kandidáty do listopadových prezidentských voleb. U demokratů zvítězil Barak Obama a v táboře republikánů získal nejvíc nominací Mike Huckabee. Oba kandidáti tak získali body před ostře sledovanými primárkami, které budou příští úterý ve státe New Hampshire. Na primárky, a prezidentské volby obecně, jsou přitom vynakládány obrovské finanční částky.

„Volební kampaně připravují lidé z public relations agentur, z reklamních agentur, dále novináři, velký tým tzv. 'image makerů,' kteří kandidátům říkají, jak se mají oblékat, jakou kravatu si vzít, apod. Vše je promyšleno do posledního detailu,“ vysvětluje Jiří Mikeš z Katedry Komerčních komunikací Vysoké školy ekonomické.

Jde o to, aby měl kandidát nějakou silnou jednoduchou myšlenku. Huckabee například použil slogan „I like Mike“, podobně jako kdysi prezident Kennedy použil slogan „All the way with JFK“. Jednoduché slogany se pak prolínají celou reklamní kampaní. Lidi si tuto myšlenku zapamatují a podle ní i volí, jak vysvětluje Mikeš.

„Rozhodující je to, jak je americká veřejnost spokojená s republikány. Ti nebudou mít k vítězství jednoduchou cestu, protože kandidáti demokratů představují do budoucnosti zajímavé politické spektrum: na jedné straně žena a na straně druhé muž jiné barvy pleti pocházející z jiné kultury. Amerika jde v tomto ohledu kupředu. Proto myslím, že finální souboj bude mezi demokraty,“ dodává Mikeš.

Rebuplikánský kandidát na amerického prezidenta
Rebuplikánský kandidát na amerického prezidenta