Rakouské MZV odmítlo spekulaci o spojení mezi Temelínem a pandury

Vídeň - Rakouské ministerstvo zahraničí odmítlo spekulaci poslance za krajně pravicovou stranu svobodných (FPÖ) Wernera Neubauera, který v pondělí prohlásil, že vypovězení smlouvy na dodávky obrněných transportérů Pandur II českou vládou by mohlo souviset s česko-rakouským sporem kolem jaderné elektrárny Temelín.
"Neexistují žádné náznaky takového spojení," řekl mluvčí ministerstva Peter Launsky-Tieffenthal. Česká strana spekulaci jednoznačně odmítla hned v pondělí.

Podle Neubauera, který se odvolává na důvěryhodné kruhy, zrušila česká vláda objednávku transportérů proto, aby si na rakouské vládě vymohla ústupky v otázce Temelína. Transportéry vyrábí rakouská firma Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge (SSF), kterou vlastní americký koncern General Dynamics.

„Toto podezření nelze jen tak odbýt, protože obě strany mají hodně co ztratit,“ tvrdil ve svém prohlášení Neubauer. Poukázal na to, že na rakouské straně je ve hře 500 pracovních míst ve vídeňském závodě SSF a zakázka za 20 miliard korun, na české straně pak hrozba mezinárodněprávní žaloby kvůli nedodržení takzvaných melkských ujednání o Temelínu.

Rakouské ministerstvo však uvádí, že naprosto nechápe, jak mohl k této domněnce dojít. Mluvčí zároveň popřel interpretaci některých úterních rakouských novin, podle nichž bude muset ministryně zahraničí Ursula Plassniková k tomuto dohadu zaujmout stanovisko v parlamentu. „Ministryně nebyla v této otázce vyzvána k žádnému stanovisku,“ prohlásil.

Podle českého ministerstva obrany byl kontrakt zrušen kvůli několikaměsíčnímu zpoždění dodávek. „Několikaměsíční prodlení dodávek si nikdo nevymyslel a to je jedinou příčinou vypovězení smlouvy,“ řekl ČTK mluvčí ministerstva Andrej Čírtek.

Česká vláda na konci loňského roku vypověděla dohodu s rakouskou firmou kvůli neplnění podmínek ze strany dodavatele. Premiér Mirek Topolánek však minulý týden oznámil, že s firmou Steyr budou vedena nová jednání. Pokud se do 5. března oběma stranám nepodaří dohodnout, pravděpodobně bude vyhlášeno nové výběrové řízení.

Při nových jednáních podle Topolánka připadá v úvahu „zpětvzetí“ zrušení původní smlouvy, což premiér podle svých slov ale nepředpokládá, nebo jednání o novém kontraktu. Od prosincového vypovězení původní dohody se objevují úvahy o tom, že vláda bude chtít snížit počet transportérů ze 199 na zhruba polovinu.