První komerční letoun poháněný biopalivem přiletěl z Londýna do Amsterodamu

Londýn/Amsterodam - První komerční letoun částečně poháněný biopalivem podnikl let z Londýna do Amsterodamu. Na palubě upraveného Boeingu 747 ale nebyli žádní cestující. Zatímco provozovatel stroje, společnost Virgin Atlantic slaví a hovoří o budoucnosti tohoto alternativního paliva, ekologové varují, že její vize nejsou reálné.

Jeden ze čtyř motorů Boeingu 747 má v nádrži pětinu paliva z kokosového a palmového oleje. Podle letecké společnosti Virgin Atlantic jde o mezník v leteckém průmyslu. Největší znečišťovatelé v dopravě mohou už brzy využívat ekologičtější pohonné hmoty. „Jde o velký průlom, díky němuž bude moci Virgin Atlantic provozovat svá letadla s využitím čistšího paliva dřív, než plánovala,“ tvrdí Richard Branson, prezident společnosti Virgin Atlantic.

Cílem pokusu bylo dokázat, že letoun s biopalivem může dosáhnout stejné výšky, jako s konvenčními pohonnými hmotami. „Někteří lidé tvrdí, že biopalivo v nízkých teplotách ve výšce kolem devíti tisíc metrů začíná mrznout, a nedá se proto použít v běžných letounech. My jsme se jim rozhodli dokázat, že se mýlí,“ dodává Branson. 

Odborníci ale varují, že biopalivo není oním zázračným lékem na vysoké emise oxidu uhličitého v letecké dopravě. „Řešením není používat jiné palivo, ale používat ho míň než doposud,“ poznamenává ředitel Evropské federace pro dopravu a životní prostředí Jos Dings. Virgin Atlantic tvrdí, že využité palivo nepochází ze základních plodin, a proto jejich pěstování nebude konkurovat produkci potravin. Ekologové takový přístup zpochybňují: „Pokud by jen společnost Virgin Atlantic chtěla svou letku pohánět biopalivy, potřebovala by tolik zemědělské půdy, jako je polovina rozlohy Velké Británie,“ soudí Dings. Podle ekologů už dnes rostoucí plantáže na palmový olej způsobují kácení pralesů a ohrožují vzácné ekosystémy na Borneu, Jávě a Sumatře.