Odpovědi se na lince 112 dočkáte do 20 vteřin

Brusel - Dvacet vteřin si volající v České republice počkají na odpověď operátora na celoevropské tísňové lince 112. V Česku o existenci této linky ví asi polovina lidí a v zemích evropské sedmadvacítky jen pětina. Údaje před letními dovolenými, kdy by lidem cestujícím po EU mohla stodvanáctka přijít vhod, dnes zveřejnila Evropská komise.

Zdroj: www.hzshk.cz Autor: HZS Královéhradeckého kraje

Ze statistik vyplývá, že rekordmanem na lince je Irsko, kde spojení trvá vteřinu. Na opačném konci žebříčku je naopak Německo, kde si volající může počkat až minutu.

Volajícím v zahraničí je většinou k dispozici anglicky mluvící operátor a jeho kolega hovořící jiným cizím jazykem. Češi volající o pomoc ze zahraničí by češtinu bez dalšího přepojování měli na lince 112 slyšet v Německu blízko hranic s Českem. V Rakousku linka funguje v angličtině, ve Slovinsku je to kromě angličtiny a němčiny ještě italština a maďarština. Pokud návštěvníci ze zahraničí zavolají na číslo 112 v Česku, bude s nimi operátor mluvit anglicky nebo německy. Když se nedomluví ani jedním z těchto jazyků, budou dále přepojeni.

Tísňová linka 112 funguje po celé Evropské unii kromě Bulharska, kde se na ni k nevoli Evropské komise nelze dovolat ze všech částí země. Komise se s několika státy včetně Slovenska soudí kvůli tomu, že na území těchto zemí nelze přes tísňovou linku zjistit přesnou polohu volajícího, což znemožňuje včasnou pomoc. Jak linka 112 funguje, si lze ode dneška přečíst na internetové stránce.