Summit Německo-Francie řeší emise automobilů

Straubing - Dnes odpoledne začal francouzsko-německý summit za účasti německé kancléřky Angely Merkelové a francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho. Projednává se řada konfliktních témat, která se nastřádala od příchodu Sarkozyho do Elysejského paláce. Dříve byli Němci zvyklí na úzkou spolupráci a konzultaci každého kroku zejména v rámci Evropské unie.

Německo-francouzská ministerská rada, která je bilaterálním neformálním setkáním vládních představitelů, byla založena v roce 2003 s cílem zintenzivnit spolupráci. Zpravidla se společná jednání vládních kabinetů obou zemí konají jednou za půl roku, a to střídavě ve Francii a v Německu. Tentokrát se společné schůze zúčastnili z obou zemí ministři zahraničí, obrany, hospodářství a životního prostředí. 

Sarkozy po svém nástupu do prezidentské funkce překvapil řadou inovací, které s Němci vůbec nekonzultoval. Mezi ně patří třeba návrh unie pro Středomoří. To vyvolalo ostrý odpor Berlína, protože francouzský prezident nepočítal se zapojením evropských států na břehu Středozemního moře. Unie měla řešit také otázky terorismu a nelegálních imigrantů a Německo podotýkalo, že v době propustných hranic se ho tyto otázky bytostně týkají.

O další rozmíšku se Sarkozy postaral na jaře, kdy odložil pravidelný německo-francouzský summit, protože dal přednost jiným aktivitám.

Těsně před aktuální schůzkou přišla Francie s dalším kontroverzním návrhem: zavést jakési trestné clo pro země, které se neúčastní obchodu s emisními povolenkami na CO2, jako jsou např. USA. I proti tomu se Německo vymezuje.

Summit přinesl své ovoce: Německo a Francie se po několikaměsíčních sporech shodly na zásadách snižování emisí oxidu uhličitého v automobilovém průmyslu. Obě země prý podporují záměr Evropské komise nařídit výrobcům automobilů, aby do roku 2012 nově vyrobené vozy vypouštěly maximálně 120 gramů CO2 na kilometr.

Opatření bude součástí širšího „klimatického balíčku“, který by měly jednotlivé státy Evropské unie a Evropský parlament schválit ještě do konce tohoto roku.

Emise automobilů 

Na summitu se Merkelová se Sarkozym předběžně dohodli na jakési přechodné době pro automobilky. Projednali výše pokut pro automobilky, které nesplní limity a předpokládané cíle, což jsou maximální emise 120g/km v roce 2012. Německo tím ale bude postiženo více než Francie, která se - podobně jako např. Itálie - soustřeďuje spíše na výrobu menších aut. Naopak Německo vyrábí i rozměrné, silné a luxusnější vozy, u nichž se limit dodržuje velmi obtížně.

Automobilky navíc namítají, že vývoj vozu trvá pět let a na požadavek EU, který má začít platit v roce 2012, není možné včas zareagovat.

Pokuty pro automobilky 

Pokuty pro automobilky vyrábějící vozy, které by překročily limity emisí, by tedy podle Merkelové a Sarkozyho měly nastupovat postupně. Při malém porušení by se pokutě vyhly úplně. Navíc by podle hlav obou států měly mít možnost jaksi zprůměrovat emise všech vozů, které vyrábějí. Ty společnosti, které vyrábějí nákladné limuzíny i auta s hybridním motorem či na vodíkový pohon, by byly ve výhodě.

Referendum v Irsku

Německá kancléřka Angela Merkelová a francouzský prezident Nicolas Sarkozy na dnešním setkání v bavorském Straubingu vyjádřili přesvědčení, že ještě letos bude ve všech 27 zemích Evropské unie dokončena ratifikace takzvané lisabonské smlouvy, která má nahradit zamítnutou euroústavu a reformovat EU po rozšíření na 27 států.

Merkelová na večerním briefingu vyslovila přesvědčení, že Irsko smlouvu schválí. Zároveň řekla, že na výsledek hlasování budou Německo a Francie reagovat ve společném prohlášení.

Společný přístup k ilegální imigraci

Ministři zahraničí Frank-Walter Steinmeier a Bernard Kouchner dnes ve společném prohlášení uvedli, že si přejí společný přístup k masivní ilegální imigraci do EU. Sarkozy chce rovněž ještě za francouzského předsednictví předložit takzvaný evropský migrační pakt.

Sarkozy jedná s Merkelovou o snížení emisí CO2.
Sarkozy jedná s Merkelovou o snížení emisí CO2.
Více fotek
  • Sarkozy jedná s Merkelovou o snížení emisí CO2. autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/259/25865.jpg
  • Výfukové plyny autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/259/25864.jpg