Němci chrání klima, dopravci jsou nespokojení

Berlín - Německá vláda chce snížit do roku 2020 množství emisí skleníkového plynu oxidu uhličitého o 40 procent oproti roku 1990. Proto schválila balíček opatření, které předpokládá například zvýšení mýtného pro nákladní automobily i zpřísnění pravidel pro stavbu a rekonstrukci bytů.

Z balíčku, který navazuje na předchozí soubor opatření zaměřených na „zelenou energii“ a efektivitu elektráren, byla vypuštěna některá původně plánovaná opatření, zejména plán na odvozování daní u automobilů od jejich škodlivosti pro ovzduší. Tento plán byl odložen až do roku 2010. Německá vláda i tak hodlá snížit emise CO2 o 40 procent do roku 2020 oproti stavu z roku 1990, což je o polovinu výraznější snížení, než jaké si vytyčila Evropská unie jako celek.

Největší polemiku vyvolala část týkající se zdražení mýtného pro těžké kamiony od roku 2009. Nejvíce škodlivé nákladní automobily budou smět používat dálnice a frekventované hlavní silnice za poplatek ve výši 28 centů na kilometr, „nejčistší“ nákladní vozy za 14 centů.

Průměrně do znamená zvýšení na 16,2 centu ze současných 13,5 centu, přičemž mýtné u nákladních automobilů nad 12 tun se zvedne zhruba o čtvrtinu.

Dodatečný výnos z mýtného odhadovaný na 850 milionů eur má využít ministerstvo dopravy například na rekonstrukci silnic či železnic. Němečtí přepravci se proti navýšení mýtného ostře ohradili.