Snižování nehod se smrtelnými následky se Česku nedaří

Brusel - Česku ani Slovensku se zřejmě nepodaří splnit cíl Evropské unie, aby se v nich snížil počet mrtvých na silnicích. Původní záměr byl do roku 2010 snížit počet mrtvých na polovinu ve srovnání s rokem 2001. Reálný termín je spíše někdy po roce 2020. Vyplývá to z dnešní zprávy organizace ETSC, která usiluje o bezpečnější silnice. Podle ní z 27 států EU cíl včas zvládnou splnit jen Francie, Portugalsko a Lucembursko.

Zdroj: www.hzszlk.eu Autor: HZS Zlínského kraje

Poprvé od roku 2001 se loni v rámci „sedmadvacítky“ nesnížil počet obětí dopravních nehod na silnicích, píše se také ve zprávě. O život přišlo na 43 tisíc osob. To je asi o pětinu méně, než tomu bylo v roce 2001. V ČR podle údajů ETSC loni na silnicích zemřelo 1 222 lidí, na Slovensku 627.

Loňské výsledky jsou tak špatné i proto, že v některých státech se loni meziročně počet obětí nehod výrazně zvýšil, a tak se nepodařilo udržet slibnou tendenci z předchozího období.

Například v Dánsku loni přibylo 34 procent obětí. „Česká republika (zvýšení o 15 procent) bohužel neudržela výjimečné snížení o 17 procent z roku 2006,“ píše se ve zprávě na adresu ČR.

Kromě výše zmiňovaného tria nejlepších zemí se cílům unie relativně blíží třeba Belgie, Německo, Nizozemsko, Španělsko a Lotyšsko, které by mohly snížit počet mrtvých na polovinu někdy kolem roku 2015.

„Země střední a východní Evropy udělaly nejmenší pokrok ve snižování počtu obětí za rok, v průměru kolem 1,6 procenta,“ píše se v prohlášení ETSC. V případě Litvy, Polska, Rumunska, Slovenska a Slovinska se dokonce proti roku 2001 množství mrtvých na silnicích zvýšilo.

U pomyslných šampionů ve Francii počet obětí mezi lety 2001 až 2007 klesl o 43 procent. V České republice to bylo snížení o osm procent. U posledního Rumunska se toto číslo naopak zvýšilo o 14 procent. Nárůst platí i pro Slovensko, které se s plus dvěma procenty umístilo na čtvrtém místě od konce.

Česku se počty mrtvých na silnicích nedaří dostatečně snížit.
Česku se počty mrtvých na silnicích nedaří dostatečně snížit.