Evropská komise navrhuje zvýšení mýtného pro nákladní auta

Štrasburk - Hluk, zácpy, znečišťování životního prostředí a negativní dopady na zdraví lidí způsobované nákladními auty by mohly vést ke zvýšení mýtného v zemích EU pro vozidla nad 3,5 tuny. Vyplývá to z dnešního návrhu Evropské komise, který by ale vstoupil v platnost až po případném schválení europoslanci i členskými zeměmi. Dopravní sektor se v současné době potýká s rekordně vysokými cenami pohonných hmot. Dá se proto čekat, že další růst nákladů v souvislosti se zvyšováním poplatků by byl ze strany dopravců podroben ostré kritice.

Podle EK je silniční doprava odpovědná za 75 procent škodlivých emisí z celkové dopravy. Dopady silniční dopravy na životní prostředí se odhadují na sto miliard eur. Ztráty a dopady spjaté se zácpami podle komise znamenají náklady ve výši 1,1 procenta HDP. Nákladní kamiony pak prý stojí asi za čtvrtinou těchto negativních efektů. Podle údajů z roku 2006 autodoprava představuje 73 procent pozemní přepravy v unii, na železnici připadá 17 procent.

Mluvčí sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix uvedl, že tuzemským dopravcům rozšíření mýtného i na lehké nákladní vozy nevadí, jsou ale proti dalšímu zatěžování silniční dopravy poplatky. „Podle některých studií doprava již nyní 99 procent těchto faktorů hradí,“ dodal. Mýtné se podle něj neukázalo jako regulační prostředek, ale jen jako další způsob zdanění, které se promítá do cen a zpomalení ekonomiky. Dopravní sektor se v současné době potýká s rekordně vysokými cenami pohonných hmot.

V Česku nyní mýtné platí kamiony nad 12 tun. Ministerstvo dopravy ale počítá, že by se od ledna 2009 vztahovalo i na auta od 3,5 do 12 tun.