Europoslanci navrhují zmírnit navrhované limity u CO2 u aut

Brusel - Europoslanci z výboru pro průmysl chtějí, aby Evropská unie zmírnila navrhované limity pro vypouštění emisí oxidu uhličitého u automobilů. Chtějí, aby bylo uvádění návrhu do praxe pozvolnější a aby pokuty za překročení hraničních hodnot byly nižší.

Výbor pro průmysl by chtěl prosadit, aby se limit v roce 2012 vztahoval jen na 60 procent aut jedné značky. Celé „flotily“ by se pak měl týkat až od roku 2015. Odklad či postupný náběh požadovala i řada automobilek.

Další zmírnění by se podle výboru mělo týkat pokut. Pokud by firmy porušily stanované limity, pak by podle návrhu komise měly být za každý gram navíc pokutovány 95 eury. Europoslanci z výboru navrhují jen 40 eur.

Výbor se také dohodl, že by si unie měla stanovit dlouhodobý cíl - limit na emise CO2 ve výši 95 gramů na kilometr, který by měl být v platnosti od roku 2020.

Rozhodnutí výboru se příliš nelíbí ekologům. „Toto hlasování je špatným kompromisem, který se vzdává naléhavé akce výměnou za dlouhodobý cíl. To, co opravdu potřebujeme, je obojí,“ uvedla Franziska Achterbergová z hnutí Greenpeace.

Dodala, že věří, že výbor pro životní prostředí parlamentu, který o tom bude hlasovat příští týden, bude „odvážnější a odpovědnější ke klimatickým výzvám“.

Evropská komise, výkonný orgán „sedmadvacítky“, před časem navrhla, aby od roku 2012 v průměru za všechny modely lehkých užitkových automobilů spadající pod jednu značku u nových vozů byl limit na emise CO2 130 gramů na kilometr. Nyní vypouští v průměru zhruba 158 gramů. Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech, třeba klimatizací nebo systémy pro sledování tlaku v pneumatikách.

O tomto návrhu nyní vyjednává jednak Rada EU zastupující členské státy, jednak Evropský parlament, přičemž obě instituce se budou muset dohodnout na jednotné pozici. EP by měl o návrhu jako celek hlasovat zřejmě v prosinci. Nyní se však už vše dojednává.