Česko by prý Evropu místo oslazování mohlo i „provonět“

Brusel/Praha - Europoslanec a někdejší hejtman Olomouckého kraje Jan Březina (KDU-ČSL), který stejně jako ostatní lidovci patří ke kritikům kontroverzní vládní kampaně k českému předsednictví EU, dnes v Bruselu v nadsázce představil její alternativní návrh. Česko by prý Evropu místo oslazování mohlo i "provonět". Kostku cukru a slogan "Evropě to osladíme" by třeba mohl nahradit chleba s olomouckými tvarůžky a heslo "Evropa nás pocítí". Podle redaktorky ČT Barbory Straňákové již po Bruselu kolují reakce v duchu "My to Evropě osladíme, ona nám to osolí".

„Možný dvojsmysl je v tomto případě neškodný,“ tvrdí o svém návrhu Březina. Europoslanec zároveň připravil i „návrh“ případné kampaně. Chleba s tvarůžky na něm obklopují modré hvězdy upomínající na symbol Evropské unie. V Česku sklidila kampaň s dvojznačným heslem kritiku z mnoha stran,vedle opozice ji kriticky hodnotili i odborníci na reklamu.

V Evropě se oproti tomu ohlasy na kampaň různí. Zahraniční diplomaté v Bruselu na ní oceňují zejména to, že vzbudila pozornost, což prý v případě takových kampaní nebývá pravidlem.

Agentura DPA zase nedávno připomněla, že se Češi jako malý středoevropský národ vmáčknutý mezi západní a východní mocnosti během svých dějin naučil polykat hořké pilulky a používat humor, zejména v podobě těžko postižitelných alegorií a her se slovy, jako způsob, jak přečkat těžké časy. Podle německé agentury funguje česká kampaň jako „podvratný symbol“ dvojznačného českého postoje k Evropské unii.