Eurotunel pod průplavem La Manche je kvůli požáru stále uzavřen

Londýn - Eurotunel pod průplavem La Manche, který zajišťuje vlakové spojení mezi Francií a Velkou Británií, bude kvůli požáru celý den uzavřen. Podle francouzské strany první vlaky vyjedou nejdříve v sobotu. Uvnitř totiž vypukl ve čtvrtek odpoledne požár. Hořelo v nákladním vlaku asi 11 kilometrů od vjezdu do tunelu na francouzské straně. Hasičům se kvůli velkém žáru podařilo oheň uhasit až po dvaceti hodinách. Paralelním servisním tunelem bylo evakuováno 32 lidí a 14 jich utrpělo lehká zranění. Příčiny požáru zatím známé nejsou, stejně jako výše škod.

Oheň vypukl na nákladním vlaku převážejícím kamiony. Vzplanul jeden kamion, od něj pak plameny zachvátily další dva. Vlak směřoval z jihoanglického Folkestonu do Calais. Podle francouzského ministerstva vnitra auto převáželo chemikálie používané ve farmaceutickém průmyslu. Lékaři ošetřili několik cestujících, kteří se nadýchali kouře. K vážným zraněním nedošlo.

S živlem pod zemí bojovalo asi 100 hasičů z obou stran a postupně se jim podařilo dostat oheň pod kontrolu. Úplné uhašení požáru zatím hlášeno nebylo - přístupu do ohniska brání přílišný žár, o půlnoci to bylo ještě kolem 1 000 stupňů Celsia.

Spojení je přerušené v obou směrech. Výpadek tunelového spojení už ve čtvrtek postihl na 15 tisíc cestujících, kteří uvízli na obou stranách tunelu. Z toho asi 2 000 lidí bylo již ve vlacích, které se k tunelu blížily, a musely být vráceny do výchozích nádraží v Paříži a Londýně. Další problém představují narůstající kolony kamionů, které se hromadí v terminálech na obou koncích tunelu.

Uzavření tunelu komplikuje život také českým autobusovým firmám, které provozují linky do Londýna. Podle sdělení jejich zástupců však rušení spojů nehrozí, protože autobusy místo vlaků využijí trajektů.    

Vlaky obvykle využívá společnost Student Agency. „Jsou levnější a rychlejší,“ řekl majitel firmy Radim Jančura. Rušení linek v době uzavírky však společnost nechystá a autobusy pojedou lodí. Trajektem podle sdělení operátorky běžně jezdí také linky Eurolines.    

Oprava vyhořelé části tunelu může trvat týdny, řekl šéf společnosti Eurotunnel Jacques Gounon. Vedlejší tunel však podle něj žádnou škodu neutrpěl.

Padesátikilometrový tunel pod kanálem La Manche zažil od roku 1994, kdy byl otevřen, jen málo podobných nehod. Po nejvážnější, která se stala před dvěma lety, nefungoval půl roku.

Tunel pod průlivem La Manche
Tunel pod průlivem La Manche