Brněnští vědci vyvinuli mikroskop s obrovským zvětšením

Brno - Brněnští vědci ve spolupráci s kolegy ze Spojených států a Nizozemí zkonstruovali elektronový mikroskop, jehož hlavní předností je obrovské zvětšení. Toho dosahuje pomocí svazku elektronů. Výzkumníci předpokládají, že jejich objev posune vědu opět o krok dopředu.

Zcela unikátní elektronový mikroskop Magelon se z velké části vyráběl a sestavoval v Brně. Jako první elektronový mikroskop může odhalit, co přesně je přímo na povrchu materiálů nebo virů. „Mikroskop se dá používat jak v polovodičovém průmyslu při výrobě extrémně složitých integrovaných obvodů, které máme všichni ve svých počítačích nebo v biologii, kde můžeme zkoumat ty nejmenší části buněk,“ popsal vedoucí projektu Josef Vochozka.

Nový elektronový mikroskop je schopen neuvěřitelného zvětšení. Například v hlavičce od zápalky by lidé s jeho pomocí mohli pozorovat celé brněnské centrum i s lidmi na ulici. Přístroj funguje tak, že pozorovaný předmět bombarduje svazkem elektronů. Ty se pak od předmětu odrážejí pod různým úhlem a s různou silou, na monitoru počítače pak vzniká zvětšený obraz.

"Sledováním povrchu můžeme přijít na nové strukturní záležitosti, které mohou znamenat změnu a nové objevy," myslí si pracovník vývoje Tomáš Vystavěl. První vědecké týmy ze zahraničí se už chystají utratit za mikroskop 20 milionů korun. V Brně, kde výroba běží, však stále přemýšlí, jak přístroj ještě zdokonalit.