Obama vystoupil v TV v půlhodinové reklamě

New York - V půlhodinovém reklamním pořadu odvysílaném v nejsledovanějším čase na sedmi amerických televizních stanicích se ve středu večer demokratický senátor Barack Obama obrátil na americkou veřejnost s emotivním prohlášením, že bude-li zvolen příští úterý prezidentem, nebude před ní nic tajit.

„Nebudu perfektním prezidentem,“ řekl. „Ale slibuji vám toto: vždy vám řeknu, co si myslím a jaké názory zastávám,“ uvedl Obama v reklamě, která ho vyšla zhruba na čtyři miliony dolarů (asi 80 milionů korun).

Reklama, k níž Obama načetl rovněž komentář, byla zčásti natočená v prostředí navozujícím dojem Oválné pracovny Bílého domu. Obsahovala také několik zpovědí obyčejných lidí, na jejichž příbězích se autoři snažili nastínit hlavní problémy středních vrstev, které v posledních osmi letech musejí řešit.

V pořadu byly také záběry z Obamových vystoupení na předvolebních shromážděních. Kandidát v něm také hovořil o své bělošské matce a černošském otci i o své manželce a dcerách.

Demokraté se tak snažili vyvrátit některé nepravdy a pomluvy, které o Obamovi šíří republikáni. Spot představoval Obamu jako sympatického Američana, který je ztělesněním amerického snu a věří v americké ideály.

V pořadu natočeném režisérem Davisem Guggenheimem, autorem snímku Nepříjemná pravda podle knihy někdejšího demokratického viceprezidenta Alberta Gorea, pak dále Obama zopakoval základní body svého programu. S žádnými novými návrhy ovšem nepřišel.

Neobvyklý krok zaplatit si mimořádně nákladnou reklamu si mohl dovolit díky tomu, že si ve srovnání se svým republikánským oponentem Johnem McCainem stojí finančně podstatně lépe. Jen v září údajně vybral 150 milionů dolarů. Od května, kdy Obama získal demokratickou nominaci, utratil za televizní reklamy 205 milionů dolarů, zatímco McCain 119 milionů.

McCain si zaplatil alespoň krátkou anti-obamovskou reklamu

V odpovědi na Obamův pořad si McCainův štáb koupil tradiční reklamní čas, v němž odvysílal vlastní prohlášení. Uvedl v něm, že za „efektními projevy, velkými sliby a televizními speciály leží pravda: s krizí doma i v zahraničí postrádá Barack Obama zkušenost, kterou Amerika potřebuje“.

Podle zpravodaje ČT v USA Michala Kubala přišel Obamu spot na 3 miliony dolarů. Televize svůj primetimeový čas nabídly i McCainovi, ten si ho ale nemohl dovolit koupit.

Jak podotkl Michal Kubal, Obamovi se vyplatila jeho strategie vsadit na běžné občany a vybírat malé částky prostřednictvím internetu a podobně. Jeho rivalka v demokratických primárkách Hillary Clintonová přitom použila podobný způsob jako John McCain, který se obrací na silné sponzory. To jim ale přineslo podstatně méně prostředků.