Před 40 lety poprvé vzlétl letoun Albatros

Náměšť nad Oslavou - Prototyp cvičného letounu L39 Albatros z produkce Aero Vodochody poprvé vzlétl 4. listopadu 1968.  Jeden z prvních typů letadla s dvouproudovým motorem se zařadil mezi nejúspěšnější výrobky našeho leteckého průmyslu a dodnes spolehlivě slouží. Díky skvělým letovým vlastnostem a snadné ovladatelnosti je vhodný i pro leteckou akrobacii.

Vývoj podzvukového dvoumístného letadla začal v roce 1963 pod vedením hlavního konstruktéra Jana Vlčka. Jeho portrét nyní ozdobil směrovku jednoho z Albatrosů. „Byli jsme toho plná rodina, u nás bylo letadlo denně u snídaně, večeře i oběda. Mluvilo se jen o letadlech a další věci se neřešily,“ vzpomíná syn hlavního konstruktéra Václav Vlček. 

Albatros poprvé vzlétl v roce 1968, o tři roky později bylo vyrobeno pět letadel jako nultá série. Ve velkovýrobě se vyprodukovalo celkem 2888 kusů. „Je to číslo, které je mezi světovými výrobci cvičných letadel dost unikátní,“ zdůraznil Pavel Kučera z Aera Vodochody.

Několika úpravami a modernizací při zachování stejného designu letounu vznikl typ Aero L59 Super Albatros, montáží výkonnějšího motoru, prodloužením přední části trupu, která ukrývá radarový systém, podstatnou modernizací a dalšími úpravami vznikl typ Aero L159 Alca. Na letounu doposud létají soukromníci v Americe, Velké Británii i Francii, sloužit bude i letectvu pro výcvik pilotů.

V den výročí dostala 222. letka Albatrosů z Náměště nad Oslavou nové jméno po generálu Aloisi Šiškovi, který bojoval ve druhé světové válce jako pilot 311. perutě britského Královského letectva. „Byl tady právě, když se letka křtila jeho jménem, ta pak byla převelena do Čáslavi. Teď se podařilo, aby jméno letky tady bylo pořád,“ řekla manželka generála Aloise Šišky Vlasta Šišková.

L-39 Albatros
L-39 Albatros