Čínští intelektuálové kritizují tendeční vysílání státní televize

Peking - K bojkotu zpráv ve státní televizi vyzývají v otevřeném dopise čínští intelektuálové. Čínská televizní stanice CCTV podle nich zneužívá zpravodajských relací a historických dokumentů jako propagandistického nástroje k vymývání mozků svých diváků. Jeden z autorů dopisu stanici BBC sdělil, že výzva má sloužit víceméně jako varování pro veřejnost - podobně jako třeba na krabičkách cigaret.

Čínské úřady často obviňují západní média z tendenčního zpravodajství o Číně, otevřený dopis ale z téhož obviňuje naopak čínskou oficiální ústřední televizní stanici CCTV (China Central Television). Ta vysílá od 2. září 1958 a jejím majitelem je čínská vláda.

Dopis podepsaný více než dvěma desítkami akademiků a právníků uvádí šest kategorií zkresleného a zaujatého zpravodajství. Státní televize podle autorů dopisu například záměrně zamlčela řadu případů sociálních nepokojů a přikrášlovala fakta ohledně nedávného skandálu s kontaminovaným mlékem. Autor dopisu Ling Cchang-čou uvedl, že signatáři už mají plné zuby falešně optimistických zpráv o domácím dění a negativního tónu ve zprávách ze světa. Nedělá si nicméně iluze o tom, že by bylo možné státní televizi efektivně bojkotovat, a doufá, že se mu alespoň podaří upozornit na tento problém veřejnost.

Dopis měl být zveřejněn na jedné americké webové stránce, nicméně se objevil na mnoha čínských serverech, konstatuje BBC. Peking ale tvrdí, že podobné kampaně jsou sponzorované Západem, který se stále bohatší Čínu snaží vykreslit v tom nejhorším možném světle. Čínský ekonomický zázrak ale pomalu bledne - klesá hospodářský růst, naopak nezaměstanost ve městech může v příštím roce dosáhnout čtrnácti procent. Podle analytiků čekají Čínu masové sociální nepokoje a státní televizi zkouška, jak si s nimi poradí.

Čínští komunisté
Čínští komunisté