Budoucnost amerického automobilismu - ekologická auta všech druhů

Detroit - Americké automobilky chtějí s vládou jednat o zvýšení daní z pohonných hmot. Mělo by to zlepšit prodej nových ekologičtějších modelů. Federální daň je teď 18,5 procenta. V Evropě je to přitom kolem 60 procent. Zkušenosti z uplynulých měsíců ukazují, že vyšší ceny benzínu ve Spojených státech výrazně pomohly prodeji úsporných automobilů.

Recept na finanční krizi a propad prodeje je u všech stejný - kupovat úspornější vozidla. Největší výrobci sáhli do trezorů vývojových oddělení a v Detroitu předvádějí budoucnost automobilů. „Ty technologie vyvíjíme už delší dobu. Co se zásadně změnilo, je poptávka zákazníků a tím i zájem společností,“ komentuje situaci na trhu ředitel divize výzkumu firmy Ford Gerhardt Schmidt.

Mýtus, že Američané jezdí ve velkých autech s obří spotřebou, už dnes neplatí. Ford chce být do tří let na špici úsporných aut ve všech třídách, Chrysler sází na čtyři nové studie, z nichž všechny budou mít elektrický motor. A General Motors chystá elektrorevoluci už příští rok.

„Tohle auto je budoucnost. Ujede 60 kilometrů na elektřinu, dalších pět set na benzínový agregát. I ten má spotřebu mnohem nižší než u standardních aut,“ popisuje jeden z ekologických modelů Jon Lauckner, viceprezident General Motors. Takové auto bude mít přitom stejný výkon jako motory klasické. Vyrábět se má ve velkých sériích, prodávat se bude zřejmě po celém světě. General Motors už chystá další modely na stejném principu. A půjde i o rychlejší auta.

Na jedno nabití - z Prahy do Brna a zase zpátky

Například sporťák bude pohánět jedna velká baterie. V Americe jich jezdí už 150, letos dorazí první do Evropy. Za klasickými vozy nezaostanou, z nuly na sto kilometrů za hodinu se dostanou za necelé čtyři vteřiny, maximální rychlost mají 200 kilometrů. Na jedno nabití by toto auto mělo ujet cestu třeba z Prahy do Brna a zase zpátky. Firma Tesla Motors chystá i úsporný roadster a sedan.

Úsporná auta jsou ale pořád hlavně japonským královstvím. Především Toyota chce uhájit pozice a představila třetí generaci hybridního modelu Prius. Hlavní jeho předností je spotřeba pod pět litrů.

Budoucnost nakreslili výrobci s jasnými obrysy. Zbývá dodržet plány a přesvědčit řidiče, aby si nové modely koupili. Když uspějí, bude se na finanční krizi vzpomínat jako na začátek nové éry automobilů. A na dobu, kdy se na světě začalo dýchat trochu lépe.

Úsporné automobily
Úsporné automobily