Zkázu Airbusu možná způsobil vadný rychloměr

Paříž/Sao Paulo- Vyšetřování pondělní havárie letadla Air France nad Atlantikem se dnes začalo zaměřovat na poruchové rychloměry letounu Airbus A330, které jsou zatím z technického hlediska jediným vodítkem k havárii. Francouzské orgány ale stále odmítají preferovat jakoukoli variantu příčin neštěstí s odkazem na nedostatek údajů. Záchranáři zatím našli pět těl cestujících, které nyní putují k identifikaci.

„U airbusů a možná i u jiných letadel používajících tlakové sondy k měření rychlosti docházelo občas k jejich zamrzání, zvláště v oblastech bouřek, tlakových níží a turbulencí. Zamrzlé sondy pak rychlost neukazují,“ řekl státní tajemník ministerstva dopravy Dominique Bussereau. „Sama závada na rychloměru ale jako hlavní důvod neštěstí nestačí,“ zdůraznil.

Připustil, že porucha funkce rychloměru může vést ke dvěma již dříve zmiňovaným krajnostem - buď piloti stroj příliš zpomalí, což vede k pádu, nebo aby se tomu vyhnuli, příliš zrychlují, až nevědomky dosáhnou rychlosti, na kterou letadlo není stavěno a začne se rozpadat.

Reportáž Karolíny Košařové (zdroj: ČT24)

„Žádné z těchto dvou hypotéz ale nedáváme přednost. Víme toho dosud příliš málo,“ zdůraznil. Společnost Airbus zahájila u všech typů A330 a A340 okamžitě vyměňovat rychloměry za novější typ, který by měl být proti zamrzání odolnější.

Čas na nalezení obětí se krátí

Brazilští a francouzští pátrači obnovili dnes ráno místního času hledání v oblasti, kde se zatím podařilo nalézt těla pěti pasažérů a trosky z letadla. Vědci upozorňují, že k nalezení dalších obětí není moc času, protože plyny, které těla vynesou z hlubin, na hladině rychle vyprchají a těla se znovu ponoří do hlubin, tentokrát definitivně. Ani trosky nevydrží plout na hladině trvale.

Pátrání po letounu Airbus A330
Zdroj: ČT24