V moři trosek našli kormidlo zmizelého Airbusu

Recife (Brazílie) - Brazilské a francouzské námořnictvo vytáhlo v pondělí z Atlantiku první významnou část havarovaného letadla Airbus - jeho směrové kormidlo. Kromě toho nacházejí pátrači značné množství drobných trosek letounu. Podle nejnovějších informací bylo již nalezeno 28 těl pasažérů. V oblasti nadále působí 12 brazilských plavidel a dvě francouzské lodě, na místo míří také skupina amerického námořnictva se speciálním přístrojem na vyhledávání černých skříněk. Některá těla cestujících již helikoptéry transportovaly na pevninu.

„Plujeme v moři trosek,“ komentoval situaci brazilským médiím jeden důstojník z fregaty Constituiçao. Jsou to hlavně sedadla a jejich části, kyslíkové masky, osobní zavazadla cestujících z kabiny jako batohy a příruční kufříky. Vše je vytahováno z vody a tříděno.

Nalezení černé skříňky by vyšetřovatelům velice pomohlo

Podle Pentagonu je podvodní zařízení schopné detekovat signály z černých skříněk ze vzdálenosti přes 6000 metrů. Hloubka se v oblasti odhaduje na přibližně 3000 metrů. Černé skříňky jsou naprogramovány tak, aby vysílaly signály po nejméně 30 dní. Právě od nalezení černých skříněk si vyšetřovatelé slibují zjistit příčinu nehody Airbusu A330.

Všechna těla, která námořníci zatím vytáhli, byla objevena v okruhu 70 kilometrů od místa, z něhož letadlo před svým pádem naposledy vyslalo nějaký signál. Vedle těl se již z moře podařilo vylovit i řadu osobních předmětů pasažérů, součástek stroje i velkou část ocasní plochy letadla v typických červenomodrých barvách francouzské společnosti.

Brazilská armáda udělá vše, co bude v jejích silách  

Brazilský prezident Luiz Inácio Lula da Silva řekl, že armáda jeho země udělá vše, co je v jejích silách, aby našla všechna těla a vrátila je příbuzným. „Víme, jak důležité je to pro rodinu, dostat zpět tělo milované osoby. V této těžké době to nevyřeší problém, ale je to obrovská útěcha vědět, že mohou pohřbít své milované,“ uvedl da Silva.

Na souostroví Fernando de Noronha, asi 650 kilometrů od místa neštěstí, je také první úložiště trosek. Poputuje tam i velký kus ocasní části vraku, který záchranáři zajistili včera. Jeho nález zmenšil plochu, kde by se mohly nacházet černé skříňky se záznamem průběhu letu. Ty se dosud najít nepodařilo, a proto se vyšetřovatelé soustředí především na možnost, že venkovní měřiče rychlosti zamrzly a do řídící kabiny vysílaly nepřesné údaje o rychlosti letadla.

Poškození kormidla vypadá jako boční zlomenina 

Internetové stránky brazilského letectva zveřejnily videozáběry, které vedly odborníka letecké univerzity v arizonském Prescottu Williama Waldocka k názoru, že poškození kormidla vypadá jako boční zlomenina. „To podporuje názor, že se letadlo rozpadlo ještě ve vzduchu,“ řekl agentuře AP. „Pokud letadlo dopadne na hladinu celé, všechno se roztříští na malé kousíčky,“ dodal.

Žádné známky ožehnutí na kormidle podle něj zcela nevylučují požár nebo explozi na palubě, ale pouze to, že nebyl v horní části letadla. Případný výbuch či oheň v podvozkové části by kormidlo pravděpodobně nezasáhl, takže by se na něm neprojevil. Mikroskopické prozkoumání lomu kovu tvořícího kormidlo poskytne bližší informace, především z jakého směru přišla síla, která díl utrhla.

Zřícení Airbusu je nejhorší leteckou katastrofou od roku 2001 

Airbus s 216 cestujícími a 12 členy posádky se zřítil v noci z 31. května na 1. června. Vyšetřování příčin nehody se v neděli začalo zaměřovat na poruchové rychloměry letounu Airbus A330, které jsou zatím jediným vodítkem z technického hlediska. Podle některých informací mohly některé přístroje na trupu letadla zamrznout, což mohlo následně poškodit funkčnost rychloměrů. Jisté je, že zřícení Airbusu je nejhorší leteckou katastrofou od roku 2001 a patrně vůbec nejhorší nehodou v pětasedmdesátileté historii společnosti Air France.